Elisa Innovation Challenge 2017 -kilpailun voittaja ratkesi tänään Slush-tapahtumassa. Kolmen finalistin joukosta voittoon nousi suomalainen kasvuyritys iqBox, joka palkittiin 50 000 euron pääpalkinnolla.
Tänä vuonna sekä yritysasiakkaille että tavallisille kuluttajille suunnatut ratkaisut kilpailivat samassa sarjassa. Kilpailu huipentui startup-tapahtuma Slushin ensimmäisenä päivänä pidettyihin finalistien pitch-esityksiin ja voittajan julkistamiseen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhteensä mukana oli 84 kilpailuideaa, 19 osallistujamaata ja 10 kilpailuun valittua tiimiä. Kolmen finalistin joukosta voittajaksi selvisi pääkaupunkiseudulla toimiva iqBox. Elisan liiketoimintajohdon lisäksi kilpailua oli tuomaroimassa Pivot5-yhtiön perustaja ja sijoittaja Inka Mero.
iqBox mullistaa elintarvikkeiden toimituksen kotiin, kun asiakas ei ole paikalla vastaanottamassa tilausta. Ratkaisu perustuu älylaitteen ja pilvipalvelun yhteistoimintaan sekä täysin avoimeen ekosysteemiin, johon pystyy liittymään mikä tahansa kuljetuspalvelu.
iqBoxin ratkaisu toimii hieman Postin pakettiautomaatin tapaan. Tilauksen tullessa kaappi alkaa viilentyä ja koska ne pysyvät siellä tuoreina, voi asiakas noutaa ne juuri silloin, kun se hänelle sopii.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”iqBox ratkaisee ruokatoimituksien vastaanottamisen ongelman samalla varmistaen kylmäketjun katkeamattomuuden. Energiatehokkaassa älypostilaatikossa on etähallittava lukitus ja päälle kytkettävä kylmennys, joita ohjataan mobiiliapplikaatiolla pilvipalvelun kautta. Ratkaisumme tuo kuluttajille kokonaan uuden tavan käyttää päivittäistavarakaupan palveluita. Lisäksi se säästää aikaa ja rahaa, kun erillisen ruokakauppareissun sijaan ostokset voi tehdä omalta kotisohvalta”, kertoo iqBoxin Markus Heikkilä.
iqBox sai Elisalta palkinnoksi 50 000 euroa toimintansa kehittämiseen ja pääsee lisäksi osallistumaan Slush 100 Pitching Competition -kilpailuun tapahtuman päälavalle huomenna.
”Elisan yhteistyön avulla saimme nopeasti luotua aikaisen vaiheen tuotteen, tukea laitteen teknisiin ratkaisuihin ja asiakkuuksiin. Voitto on meille erittäin hienoa asia ja sen ansiosta saamme lisää näkyvyyttä ratkaisullemme. Seuraava iso askel on saada iso asiakas, jonka avulla voimme suunnata myös kansainvälisille markkinoille”, toteaa iqBoxin Pekka Honkonen tyytyväisenä.
”Tänä vuonna kilpailu oli kovaa, sillä mukana olleet innovaatiot olivat erittäin korkeatasoisia. Kärkikolmikon ratkaisuja yhdisti niiden vastaaminen sekä yritysmaailman tarpeisiin että kuluttajan toiveisiin. Arvostimme kuitenkin erityisesti iqBoxin kykyä kehittää hyvin lyhyessä ajassa pelkästä ideakonseptista toimiva tuote”, kertoo Elisan liiketoimintajohtaja Lasse Nordlund.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Haluamme kilpailulla vauhdittaa startup-yritysten ideoiden kehittämistä toimiviksi tuotteiksi tai palveluiksi kansainvälisille markkinoille. Kilpailu on osa Elisan laajaa toimintaa startuppien kanssa: neuvottelemme satojen alkuvaiheen yritysten kanssa vuosittain ja tämän tuloksena toimimme yli 80 startupille alkuvaiheen asiakkaana tai myyntikanavana”, Nordlund sanoo.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »