Snapin ensimmäinen tulosjulkistus eilisiltana Suomen aikaa jätti markkinat kylmiksi ja osakkeen kurssi romahti yli 20 prosenttia jälkikaupankäynnissä. Tästä huolimatta Snapin perustaja ja toimitusjohtaja Evan Spiegel ei säästellyt sanojaan kommentoidessaan Facebookin toimia.
Facebookin menestys Snapchatin keskeisen toiminnon kopioinnissa ja sen näin pois syömä Snapchatin kasvu ovat Snap-sijoittajien suurimpia huolenaiheita. Facebook on kopioinut Snapchatin keskeisen tarinatoiminnon, eli 24 tuntia esillä pysyvät tarinana katsottavat kuva- ja videojulkaisut, Instagramin jälkeen myös Facebookin, Messengeriin sekä WhatsAppiin – ja hyvin tuloksin, sillä Facebook Snapchat Stories -kopioilla Instagramissa ja WhatsAppissa on jo enemmän käyttäjiä kuin koko Snapchatilla itsellään.
”Kaiken päätteeksi, koska esimerkiksi Yahoossa on hakukenttä, ei tarkoita heidän olevan Google”, tylytti Spiegel Snapchatin analyytikkopuhelussa Facebookin toimintaa nostaen esiin vertauksen kahdesta muusta internet-jätistä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Jos haluat rakentaa luovan yhtiön, pitää totuttautua siihen ja käytännössä nauttia siitä tosiasiasta, että ihmiset tulevat kopioimaan tuotteitasi jos onnistut niiden kanssa. Olemme nähneet tätä tapahtuvan paljon teknologia-alalla. Kun Google tuli, kaikki tunsivat tarvitsevansa hakustrategian. Kun Facebook tuli, kaikki tunsivat tarvitsevan sosiaalisen median strategian. Ja nyt Snapin, meidän yhtiömme kanssa, uskomme kaikkien tulevan kehittämään kamerastrategian, koska ajattelen meidän todella auttavan ymmärtämään kuinka tärkeä kamera onkaan. Se on kaiken, mitä teemme, keskiössä”, sanaili Spiegel kilpailun saapumisesta.
Snapchatin käyttäjämäärä kasvoi alkuvuonna 166 miljoonaan päivittäiseen käyttäjään, vain 8 miljoonalla käyttäjällä ja 5 prosentilla loppuvuodesta – tosin kasvu kiihtyi edellisellä neljänneksellä saavutetusta 5 miljoonasta lisäkäyttäjästä. Ennen Facebookin aggressiivisen Snapchat-kopioinnin alkua Snapchat onnistui kuitenkin kasvattamaan käyttäjämääränsä vuoden 2015 lopulla ja viime vuoden aikana 10-20 miljoonalla käyttäjällä vuosineljänneksittäin. Sittemmin kasvu on painunut toistaiseksi alle 10 miljoonaan lisäkäyttäjään vuosineljänneksessä.
Viime vuonna Snap toi markkinoille myös ensimmäisen laitteensa, videokameralla varustetut Spectacles-aurinkolasinsa. Nämä toivat Snapin alkuvuoden liikevaihdosta noin 8 miljoonaa dollaria, kun koko liikevaihto oli hitusen vajaat 150 miljoonaa. Snap myi alkuvuonna lasejaan näin ollen reilut 60 000 kappaletta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snapilta voi olla myös jatkossa luvassa lisää virtuaali- ja lisätyn todellisuuden julkistuksia.,
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »