Snapchatista nimensä Snapiksi ennen listautumistaan vaihtanut yhtiö julkisti tänään ensimmäisen osavuosikatsauksensa julkisena yhtiönä.
Tulosjulkistus kokonaisuutena petti odotukset: Snapin osake romahti pörssin jälkikaupankäynnissä yli 20 prosenttia.
Suuri huolenaihe Snap-sijoittajille on ollut kasvu tulevaisuudessa, sillä Facebook on ottanut Snapchatin tähtäimeensä ennennäkemättömällä tavalla ja kopioinut Snapchatin keskeisen tarinatoiminnon Instagramin jälkeen myös Facebookin, Messengeriin sekä WhatsAppiin – ja hyvin tuloksin, sillä Facebook Snapchat Stories -kopioilla Instagramissa ja WhatsAppissa on jo enemmän käyttäjiä kuin koko Snapchatilla itsellään.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snapchatin käyttäjämäärä kasvoi alkuvuonna 166 miljoonaan päivittäiseen käyttäjään, 8 miljoonalla käyttäjällä loppuvuodesta eli vain 5 prosentilla – tosin kasvu kiihtyi edellisellä neljänneksellä saavutetusta 5 miljoonasta lisäkäyttäjästä. Ennen Facebookin aggressiivisen Snapchat-kopioinnin alkua Snapchat onnistui kuitenkin kasvattamaan käyttäjämääränsä vuoden 2015 lopulla ja viime vuoden aikana 10-20 miljoonalla käyttäjällä vuosineljänneksittäin. Sittemmin kasvu on painunut toistaiseksi alle 10 miljoonaan lisäkäyttäjään vuosineljänneksessä.
Snapchat’s user growth accelerated in Q1: Up 8 million DAUs to 166 million. Stock tanking though. https://t.co/09tHqCkl6A pic.twitter.com/GRHwlRzNm9
— Dan Frommer (@fromedome) May 10, 2017
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Liikevaihtoaan Snap kasvatti alkuvuonna tammi-maaliskuussa 286 prosenttia 150 miljoonaan dollariin. Nettotulos oli 2,2 miljardia tappiolla, joskin tästä kaksi miljardia aiheutui listautumisen laukaisemista osakepalkkioista. Myös oikaistulla käyttökatteellakin mitattuna Snap teki kuitenkin 188 miljoonaa tappiota.
Keskimääräistä käyttäjäkohtaista liikevaihtoaan Snap onnistui kasvattamaan 181 prosenttia 0,32 dollarista 0,90 dollariin. Snap on pikku hiljaa vasta parin viime vuoden aikana aloittanut muuttamaan palveluaan rahaksi ennen kaikkea mainoksia lisäämällä. Käytännössä Yhdysvalloissa Snapchatissa näkyy jo merkittävästi mainoksia toisin kuin vaikkapa täällä Suomessa. Tämä näkyy myös luvuissa: Yhdysvalloissa käyttäjäkohtainen liikevaihto ylsi jo 1,81 dollariin, kun Euroopassa vasta 0,24 dollariin.
Snap voi vielä hyvin kasvattaa käyttäjäkohtaista liikevaihtoaan, mutta jos Facebook onnistuu viemään siltä pois toisen merkittävän kasvuajurin, käyttäjämäärän kasvun, ei edessä ole kovin ruusuista tulevaisuutta jatkossakaan alkuvuoden huonon neljänneksen jälkeen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »