Suomessa ei kiinalaisista älypuhelinvalmistaja laajemmin tunneta juuri muita kuin Huawei ja sen sisarbrändi Honor. Lähivuosina tilanne saattaa kuitenkin muuttua ratkaisevalla tavalla. Saman kiinalaisen BBK:n alaisuuteen lukeutuvat merkit Oppo ja vivo ovat rantautumassa nyt jo rajan taakse, Venäjän markkinoille.
Venäjällä Oppoa ja vivoa on alkamassa myymään MTS-operaattori, kertoo venäläinen RBC-julkaisu.
Oppo ja vivo ovat vallanneet vauhdilla markkinoita kotona Kiinassa ja nyt jo laajasti myös muualla Aasiassa, josta laajentuminen suunnataan seuraavaksi kohti kehittyviä markkinoita.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinassa Oppo on jo suurin puhelinmerkki. Myös maailmanlaajuisesti toimituksia tarkasteltuna Kiinan hyvän vedon ansiosta sekä Oppo ja vivo sijoittuvat jo korkealle.
Gartner laski Oppon markkinaosuudeksi viime vuoden lopulla jo 6,2 prosenttia ja vivon sisältävän BBK Communication Equipmentin 5,6 prosenttia. Yhteenlaskettuna ne olisivat näin jo Huaweita suurempia maailmanlaajuisessa älypuhelinkaupassa.
Itse asiassa BBK vaikuttaa jo myös Suomessa, sillä Oppon ja vivon lisäksi sen ryppääseen kuuluu myös täällä erinomaisesti menestynyt, Elisan myymä OnePlus. Kussakin haarassa on tiettävästi myös erillisiä omistajia esimerkiksi yhtiöiden johdosta, joten BBK ei omista kaikkia kolmea kokonaisuudessaan, mutta vaikuttaa vahvana tekijänä koko kolmikon taustalla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
OnePlussasta poiketen sekä Oppon että vivon tuotevalikoima ulottuu useisiin eri hintapisteisiin.
Kiinassa Oppo ja vivo -puhelinten myynnin kasvun takana on nähty olevan niiden laaja kivijalkakauppojen myyntiverkosto, vahvempi läsnäolo myös Kiinan pienemmissä miljoonakaupungeissa sekä voimakas perinteinen markkinointi – luonnollisesti kilpailukykyisten tuotteiden lisäksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »