Googlella aiemmin sen itseajavien robottiautojen projektia vetäneen Chris Urmsonin kerrottiin jättävän yhtiön elokuussa. Nyt Recode on paljastanut Urmsonin uudet suunnitelmat: hän aikoo perustaa oman yrityksen, joka kehittää myös itseajavia autoja.
Urmson ei ole itseajamisen kehittämisen saralla ensimmäinen eikä todennäköisesti viimeinen, joka tekee tällaisen pelisiirron: siirtyy verrattain pitkään suuren yrityksen alla kehitystyötä tehtyään oman onnensa sepäksi. Itseajavat robottiautot ovat nyt niin kuuma alue, että rahoituksen saanti on konkareille helppoa ja onnistumisesta saatava palkinto suuri.
Esimerkiksi Googlen autoprojektissa alusta asti mukana ollut Anthony Levandowski perusti yhdessä muiden kanssa itseajavia rekkoja kehittäneen Otton, jonka Uber osti aiemmin tänä vuonna raportoidusti noin 680 miljoonalla dollarilla eli yhdellä prosentilla Uberin osakkeista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Toinen jo nähty suuri yritysjärjestely itseajamisen kehittäjien osalta on ollut General Motorsin yhteensä yli yhden miljardin dollarin Cruise Automation -ostos.
Googlelta ovat lähteneet myös esimerkiksi Jiajun Zhu ja Dave Ferguson, jotka ovat perustaneet Nuro.ain.
Urmsonin uusi yritys aikoo keskittyä itseajamisen ohjelmistoihin, mutta myös dataan ja laitteistoon. Sen suunnitelmaksi kerrotaan myydä teknologiaa autonvalmistajille, jotka voivat itse muokata sitä tarpeisiinsa. Mallia kuvaillaan hieman Googlen Android-käyttöjärjestelmää vastaavaksi. Urmson on toistaiseksi rahoittanut yritystä itse ja rekrytoi tällä hetkellä osaajia Uberilta, Applelta ja Teslalta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Google, joka nykyisin tunnetaan laajemmin Alphabet-emoyhtiönä on puolestaan järjestelemässä omaa rakennettaan ja autojen kehitysprojekti on siirtymässä X-kehityspajasta omaksi Alphabetin alaiseksi, Googleen nähden rinnakkaiseksi yrityksekseen.
Jo vuoden 2015 lopulla Googlen itseajavien autojen kehityksen vetäjäksi rekrytoitiin 25 vuotta autoalalla työskennellyt John Krafcik ja Urmson jatkoi teknologiajohtajana. Recoden lähteiden mukaan muutokset ja hidas kehitysvauhti tämän jälkeen olivat syitä Urmsonin lähtöön.
Itseajavia, autonomisia autoja kehitetään yhteensä kymmenillä eri tahoilla ja vuosittaiset tuotekehityspanostukset kohoavat varmasti vähintään miljarditasolle. Täysin itsejavien autojen myötä liikkumisen odotetaan muuttuvan auton omistamisesta valtaosin palveluksi ja helpomman liikkumisen odotetaan mullistavan myös kaupunkeja sekä muuta liiketoimintaa vain autojen ja liikenteen lisäksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »