Snap eli aiemmin Snapchat-nimellä tunnettu yhtiö on jättänyt listautumishakemuksensa jo viime viikolla. Tämä tarkoittaa yhtiön suunnittelevan listautumista pörssiin lähiaikoina.
Snapin luottamuksellisesti suljetusti jättämästä hakemuksesta raportoi Bloomberg, jonka mukaan Snap aikoisi listautua aikaisintaan ensi vuoden maaliskuussa. Bloombergin mukaan Snapin markkina-arvo listautumisessa voisi kohota 20-25 miljardiin dollariin.
Listautumisen aikataulusta tai koosta ei ole vielä tehty kuitenkaan lopullisia päätöksiä. Aiemmin Snapin on raportoitu hakevan jopa 4 miljardia dollaria uutta rahoitusta 25-35 miljardin dollarin markkina-arvolla. Viimeisimmällä rahoituskierroksellaan se sai vajaan 20 miljardin dollarin arvostuksen. Rahoitusta Snap on nostanut historian aikana kaikkiaan jo 2,4 miljardia dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snap on viime aikoina nostattanut hurjasti hypeä tuomalla erittäin rajatusti myyntiin uudet videokameralla varustetut Spectacles-aurinkolasinsa. Ne ovat sen ensimmäinen merkittävä tuotelaajennus suositun Snapchat-sovelluksen sisältämien eri toimintojen jatkoksi.
Snapchat-sovelluksella on noin 150 miljoonaa päivittäistä aktiivista käyttäjää. Vuotaneiden tietojen perusteella ensi vuodelle Snap odottaa jopa 1 miljardin dollarin liikevaihtoa. Tämän vuoden odotettiin tuovan 250-350 miljoonaa dollaria, minkä Snap on WSJ:n mukaan kuitenkin ylittämässä. Viime vuonna kertyi vasta 60 miljoonaa. Toistaiseksi lähes kaiken liikevaihtonsa Snap tekee Snapchat-sovelluksissa näkyvistä mainoksista sekä sponsoroiduista sisällöistä, jotka ovat jo arkipäivää Yhdysvalloissa. Snapchat on avaamassa mainosmahdollisuuksiaan parhaillaan laajempaan käyttöön.
Spectacles-lasit julkistaessaan ja nimeään muuttaessaan Snap toi myös näkyvästi esiin uuden määrittelyn itsestään. Snapin mukaan se on kamerayhtiö. Kameralla onkin keskeinen rooli sekä sen Snapchat-sovelluksessa että Spectacles-laseissa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Snapchatin tarina alkoi yksinkertaisena sovelluksena, jolla onnistui avaamisen jälkeen hetken päästä katoavien kuvien lähetys. Sittemmin se on laajentunut videoihin, tuonut paljon erilaisia kuvien ja videoiden ehostusmahdollisuuksia piirtämisestä laajoihin linssifilttereihin sekä ennen kaikkea tuonut sovelluksensa osaksi myös tarinat, eli 24 tunnin ajan julkaisun jälkeen seuraajien katsottavissa olevat kuva- ja videopäivitykset. Myös medioita on päässyt Snapchatin sisään Discover-osioon.
Facebook yritti ostaa Snapchatin vuonna 2013 kolmella miljardilla dollarilla. Myymättä jättäminen vaikuttaa jatkuvasti järkevämmältä päätökseltä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »