Edullisesti huipputason teknisillä ominaisuuksilla varustettuja älypuhelimia myyvä LeEco on nostettu maailmassa nyt nopeimmin kasvavaksi merkittäväksi älypuhelinmerkiksi ja se laajensi juuri näyttävän julkistustilaisuuden saattelemana Yhdysvaltoihin.
LeEcon tausta on LeTV:ssä, ”Kiinan Netflixissä”. Sittemmin LeEcoksi nimensä muuttanut yhtiö on laajentunut älypuhelimiin, televisiohin sekä myös sähköautojen kehitykseen. Se on myös kertonut ostavansa Yhdysvalloissa erittäin tunnetun Vizio-televisioyhtiön kahdella miljardilla dollarilla. Älypuhelimissa LeEco aloitti vasta viime vuonna, mutta Strategy Analytics arvioi sen toimittavan tänä vuonna 25 miljoonaa puhelinta jolla se yltää älypuhelintoimituksissa jo maailman 11. suurimmaksi.
Mutta kasvu on osoittautunut liiankin vauhdikkaaksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
LeEcon perustaja Jia Yueting myöntää kirjeessään LeEcon, joka todellisuudessa koostuu useista erillisistä yhtiöistä, kulkevan kohti kassakriisiä. Kirjeestä kertoo muun muassa Bloomberg-uutistoimisto. Jia Yueting kertoo laskevansa oman palkkansa vain 1 juaniin vuodessa eli noin 13 eurosenttiin vuodessa, hidastavansa laajentumista sekä siirtävänsä yhtiön uuteen, maltillisemman kasvun vaiheeseen.
”Me ryntäsimme sokeasti eteenpäin, ja kassavaatimuksemme pulistuivat. Globaali strategiamme ylitti kykymme. Samanaikaisesti, pääomamme ja resurssimme ovat itse asiassa rajoittuneet”, toteaa Jia Yueting.
LeEco aikoo aloittaa välittömästi kululeikkaukset, vähentää subventioita asiakkaille sekä keskittyä nykyisiin liiketoimintoihinsa uusien sijaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yhtiön viime viikolla Yhdysvalloissa alkanut puhelin- ja televisiomyynti näyttää flopanneen. Halvoista hinnoista ja suurista alkualennuksista huolimatta LeEcon tuotteita ei myyty nopeasti loppuun.
Osa LeEco-ryppään yhtiöistä on julkisesti listattuja pörrsiyhtiöitä. Niiden kurssit laskivat maanantaina – Coolpad-älypuhelinvalmistajan jopa 25 prosenttia. Jia Yueting on ottanut uhkarohkeita riskejä imperiumiaan kasvattaessaan: hän on pantannut omistamiaan osakkeitaan ryppään alkuperän muodostavassa Leshi-yhtiössä ja sijoittanut rahat muihin LeEco-hankkeisiin.
Kaikki muut LeEco-yhtiöt paitsi Leshi ovat vielä tappiollisia. Erityisen paljon rahaa on palanut sähköautohankkeisiin: Jia Yuetingin mukaan summa on jo 10 miljardia juania eli lähes 1,4 miljardia euroa.
”Rahoituksen nostokykymme ei ole vahva”, toteaa Jia Yueting. ”Ulkoisen rahoituksen skaalalla on vaikeus tyydyttää nopean laajenemisemme tarpeita.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Aiemmin LeEco osti myös Yahoolta 250 miljoonalla dollarilla merkittävän kokoisen tontin Piilaaksossa, johon sen piti alkaa rakentamaan EcoCity-konttoriaan. Toistaiseksi LeEcolla on ollut Yhdysvalloissa yli 500 työntekijää, mutta tulevaan EcoCityyn kaavailtiin ahertamaan 12 000 työntekijän joukkoa.
Todennäköisesti nyt nämäkin suunnitelmat menevät uusiksi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »