Samanaikaisesti, kun nyt maailman älypuhelinmarkkinat ovat taantuneet nollakasvuun ovat tablettimarkkinat selvästi pienentyneet, kertovat tutkimusyhtiö IDC:n tilastot vuoden 2016 toiselta neljännekselä eli huhti-kesäkuulta.
IDC:n mukaan yhteenlaskettuna tablettien toimitukset laskivat huhti-kesäkuussa 12,3 prosenttia 44,1 miljoonasta tabletista vuotta aiemmin nyt 38,7 miljoonaan tablettiin. Tablettimarkkinoilla näkyy IDC:n arvioissa muutos kohti irroitettavalla näppäimistöllä varustettuja laitteita, jotka usein ovat myös kookkaampia ja tehokkaampia. Tämä voi vaikuttaa myös käyttöjärjestelmien osuuteen – Windows voi voittaa alaa Androidilta yhdistelmälaitteissa. Yksinkertaisten ”liuskatablettien” myynnin lasku on markkinan pienenemisen takana.
Markkinajohtaja tableteissa on yhä Apple, jonka iPadien toimitukset ovat olleet laskussa jo pitkään. Nyt toisella neljänneksellä Apple kuitenkin kasvatti markkinaosuuttaan, sillä sen toimittamien tablettien määrä laski kokonaismarkkinaa vähemmän, 9,2 prosenttia 11 miljoonasta 10 miljoonaan. Markkinaosuus nousi näin 24,9 prosentista 25,8 prosenttiin. Huhti-kesäkuussa nähtiinkin tilanne, jossa iPhone-toimitukset laskivat enemmän kuin iPadien toimitukset. Lisäksi pitkästä aikaa Apple onnistui kasvattamaan iPad-liikevaihtoaan keskimääräisen myyntihinnan noustessa reilusti myynnin keskittyessä hinnakkaampiin 9,7 ja 12,9 tuuman iPad Pro -malleihin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kokonaisuutena huhti-kesäkuussa Android-tablettaja oli 65 prosenttia toimitetuista, Applen iPadit toivat iOS:lle 26 prosentin osuuden ja loput vajaat 10 prosenttia jäi Windowsille.
Tablettien markkinakakkoselle Samsungille huhti-kesäkuu ei ollut suosiollinen sen tablettitoimitusten pudotessa IDC:n mukaan 8 miljoonasta 6 miljoonaan ja markkinaosuuden vastaavasti 18,2 prosentista 15,6 prosenttiin. Samsung on kuitenkin tableteissa edelleen selkeä kakkonen ja Android-tablettien ykkönen, kiitos osittain laajan eri kokoluokkiin ja hintapisteisiin ulottuvan mallivalikoimansa.
IDC on kirjannut verkkokauppajätti Amazonille huikean yli 1 200 prosentin kasvun vuotta aiemmasta toimitusten hypätessä 0,1 miljoonasta 1,6 miljoonaan – tosin syy on suurelta osin tilastotekninen, sillä viime vuonna IDC ei ottanut huomioon Amazonin kuuden tuuman tabletteja vielä tilastoihinsa. Huomionarvoista on, että ilman tilastomuutosta tablettitoimitukset kokonaisuudessaan olisivat laskeneet vielä nyt nähtyä reilummin. Amazon tulee nyt suorituksellaan tablettimyynnissä toisen kovan kasvajan Huawein perässä markkinaviitosena.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Huawei kirjautti tableteista 71 prosentin toimitusten kasvun, mutta yltää siltikin vain esimerkiksi vasta kolmasosaan Samsungin supistuneista toimituksista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »