Suuret liikkeet kyytisovellusten markkinoilla jatkuvat. Nyt kyytejä ympäri maailmaa hallitseva Uber myy Kiinan toimintonsa Didi Chuxingille, joka oli kyytisovellusten selvä markkinajohtaja Kiinassa oman arvionsa mukaan 80 prosentin markkinaosuudellaan.
Bloomberg raportoi kaupasta ensimmäisenä jo ennen sen vahvistamista.
Uber myöntää näin tappionsa äärimmäisen raa’assa kilpailussa Kiinan kyytisovellusten välillä. Kamppailu sekä asiakkaista että kuskeista on venynyt Kiinassa lähes käsittämättömiin mittasuhteisiin: asiakkaat ovat saaneet reilusti ilmaisia kyytejä, ja kuskeille sekä Uber että Didi ovat maksaneet kyydin tarjoamisesta enemmän kuin mitä asiakkaat siitä ovat maksaneet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kiinan kilpailuun yhtiöt ovat käyttäneet jopa satoja miljoonia, jopa miljardeja dollareja. Uberin on kerrottu panostaneen Kiinaan kaksi miljardia dollaria. Nyt yhdistymisen jälkeen kilpailutilanne rauhoittuu: Didi Chuxingista tulee Kiinassa ylivoimainen kyytisovellus. Asiakkaille ja kuskeille kauppa ei varmasti ole kovinkaan mieluinen, sillä se merkinnee kilpailun tauottua kyytien kallistumista ja silti kuskeille käteen jäävän rahasumman pienenemistä Kiinassa.
Kyytisovellukset laillistettiin Kiinassa varsinaisesti vasta viime viikolla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Didi on itsekin jo merkittävän yhdistymisen tulos: viime vuonna Didi Dache ja Kuaidi Dache yhdistivät voimansa.
”Pääseminen kannattavaksi on ainoa tapa rakentaa kestävä bisnes, joka palvelee parhaiten kiinalaisia kyytiä tarvitsevia, kuskeja sekä kaupunkeja pitkällä aikavälillä”, kirjoittaa Uberin perustaja ja toimitusjohtaja Travis Kalanick blogimerkinnässä.
Kaupan rakenne on monimutkainen. Uber itse saa uudesta Uber Chinan sisätävästä Didi Chuxingista 5,89 prosentin suoran omistusosuuden kaupassa mutta yhteensä 17,7 prosenttia huomioiden myös etuoikeusosakkeet, minkä lisäksi Uber Chinan muut aiemmat osakkeenomistajat saavat 2,3 prosentin osuuden. Uber China oli nostanut rahoitusta itsenäisesti myös muilta kuin Uberilta. Käytännössä Uber vaihtoi Uber Chinan 20 prosenttiin Didi Chxingista.
Uuden Didin arvostukseksi lasketaan 35 miljardia dollaria, kun siihen on nyt yhdistetty aiemmin seitsemään miljardiin dollariin arvioitu Uber China.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi samalla Didi tekee sijoituksen Uberiin vajaan 70 miljardin dollarin arvostusta vastaavalla hintalapulla.
Näin mutkan kautta myös esimerkiksi Apple on nyt sijoittaja myös Uberissa: Apple sijoitti miljardi dollaria Didi Chuxingiin sen edellisellä rahoituskierroksella. Vielä erikoisempana käänteenä Uber on nyt 20 prosentin Didi-omistuksensa kautta sijoittaja myös merkittävimmässä yhdysvaltalaisessa kilpailijassaan Lyftissä, tosin vain noin prosentin osuudella.
Vielä kimurantimpi uusi tilanne on kumppanuuksien osalta. Didi, intialainen Ola, sekä muualla Aasiassa toimiva Grab yhdessä Lyftin kanssa ovat solmineet aiemmin kumppanuuden, jossa ne jakavat palvelujen käyttäjät eri maissa. Esimerkiksi Didi-sovelluksella on Yhdysvalloissa voinut tilata suoraan Lyft-kyytejä.
Kyytisovellukset ovat nousseet keskiöön viime vuosina käytön yleistyessä, mutta erityisesti autoin tulevaisuuden näkökulmasta niiden hallitseman avainroolin vuoksi. Jos ja kun autot muuttuvat itseajaviksi, tulee niiden käyttö siirtymään auton omistamisesta yhä enemmän kyytien tilaamiseen, jolloin kyytisovellukset nousevat yhdeksi alan tärkeimmistä toimijoista.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »