Älykellojen toimitukset markkinoille laskivat kaiken kaikkiaan kolmanneksella, 32 prosentilla, huhti-kesäkuun toisella vuosineljänneksellä verrattuna vuotta aiempaan.
Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan älykellotoimitukset ylsivät vain 3,5 miljoonaan laitteeseen, ja syypäänä koko markkinan laskuun oli Applen Watch-kellojen toimitusten jyrkkä 55 prosentin lasku vuotta aiemmasta.
Applen Watch-toimitusten IDC arvioi laskeneen viime huhti-kesäkuun 3,6 miljoonasta nyt 1,6 miljoonaan eli kahdella miljoonalla laitteella, kun koko markkina supistui 1,6 miljoonalla laitteella. Näin Apple menetti myös hienoisesti markkinaosuutta, mutta säilyi edelleen ylivoimaisena markkinajohtajana toimittaen yli tuplasti älykelloja markkinakakkosen Samsungin 0,6 miljoonaan verrattuna. Apple hallitsikin yhä 47 prosentin osuutta älykelloista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple itse ei ole julkaissut Watchin toimituslukuja.
Apple toi Watchin markkinoille vuosi sitten toisella neljänneksellä, joten tuolloin ajanjaksolle osui suuri lanseerausvaiheen myynti sekä sen vaatimat toimitukset. Lisäksi Apple ei ole vielä uudistanut Watchiaan toisen sukupolven versioon, joten laskevista toimitus- ja myyntiluvuista nyt ei saada aivan oikeaa kuvaa markkinan kehittymisestä.
”Kuluttajat ovat pitäytyneet älykellojen ostoista vuoden 2016 alusta lähtien odottaessaan laitteiden uudistumista, sekä parannuksia watchOS:ään odotetaan vasta myöhemmin tänä vuonna, käytännössä pysäyttäen Apple Watch -myynnin”, kommentoi IDC:n vanhempi tutkimusanalyytikko Jitesh Ubrani,
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Älykellot eivät ole kenties saaneet markkinoille toivottua vastaanottoa. Syitä on monia, mutta ne kaikki kytkeytyvät tyylikkyyden, ominaisuuksien hyödyllisyyden sekä hinnan yhdistelmään.
Samanaikaisesti mielenkiintoista kuitenkin on, että perinteisten sveitsiläiskellojen vienti on laskenut jatkuvasti vuoden ajan, joten älykelloilla ja Apple Watchin myynnillä näyttää kuitenkin olevan muiden tekijöiden ohella selkeitä vaikutuksia jo laajemmin kellojen markkinoihin.
Seuraava suuri käännekohta älykellomarkkinoille on Applen toisen sukupolven Watch-kellon lanseeraus. Aiempaa nopeamman ja lisää toimintoja tarjoavan Watchin pitäisi pystyä kiihdyttämään jälleen kokonaismarkkinatkin uuteen vauhtiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »