Tiettävästi ensimmäinen ihminen on kuollut auto-onnettomuudessa Teslan Autopilot-tilan ollessa aktiivisena. Yhdysvaltalain viranomaiset ovat avanneet asiasta tutkinnan.
Autopilot-tilaa Teslassa on mahdollista käyttää moottori- ja muilla suurilla valtateillä, joilla auto voi ajaa ajaa itsekseen ilman kuskin toimenpiteitä. Kyse ei ole kuitenkaan täydestä pysyvästä auton itseajamisesta, sillä kuskin pitää pysyä jatkuvasti valppaana ja valmiina ottamaan auton hallinnan takaisin itselleen pitämällä kätensä aivan ratin läheisyydessä.
Onnettomuus sattui 7. toukokuuta Floridassa, kun perävaunulla varustettu rekka-auto ylitti tien, jota Tesla eteni. Teslan kuski tai auto eivät havainneet edessä ollutta estettä, mahdollisesti johtuen kirkkaasta säästä ja häikäisseestä auringosta, ja Tesla törmäsi siihen kohtalokkain seurauksin. Model S -mallinen Tesla meni osittain perävaunun ali ja ensimmäinen isku osui tuulilasin tietämille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tesla on antanut asiasta oman julkisen lausuntonsa blogimerkinnässä. Sen mukaan Autopilot-tilaa on käytetty jo yli 130 miljoonan mailin matkalla ja keskimäärin kuolemaan johtava onnettomuus tapahtuu kaikilla autoilla Yhdysvalloissa 94 miljoonan ajetun mailin ja koko maailmassa 60 miljoonan mailin välein. Tämä tarkoittaisi Teslan Autopilotin selvinneen keskiarvoa pidemmälle ennen ensimmäistä kuolemaan johtanutta onnettomuutta.
Lisäksi Tesla tähdentää, että Autopilot-tilassa kuskin todella pitää pysyä valppaana. Tila on vasta beetatestivaiheessa. Kuski on vastuussa autostaan myös, kun se on Autopilot-tilassa, kertoo Tesla.
Yhdysvaltain NHTSA (Kansallinen valtateiden liikenneturvallisuuden virasto) on aloittanut Tesla-tapauksesta alustavan tarkastelun. Tesla itse kertoi tapahtuneesta NHTSA:lle. Tutkinnan aiheena on Teslan Autopilot-tilan suunnittelu ja suorituskyky. Lopputulos ja mahdolliset seuraamukset selviävät myöhemmin, mutta tutkinnan aloittaminen ei vielä tarkoita Teslan toiminnassa olleen mitään väärää.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Itseajavien autojen on arvioitu kehittyvän ylivertaisiksi turvallisuudessa ihmisiin verrattuna jatkossa, sillä ne eivät tee inhimillisiä virheitä, väsy tai kiinnitä huomiota johonkin muuhun. Samanaikaisesti autojen itseajamisen teknologioille rima on kuitenkin korkeammalla: uutena tulokkaana niiltä odotetaankin selvästi enemmän truvallisuutta kuin perinteiseltä ajamiselta. Onnettomuudet, kuten nähty Tesla-tapaus, voisivat yleistyessään selvästi hidastaa itseajavien autojen esiinmarssia lainsäädännön ja kuluttajien pelkojen takia – vaikka itseajavat autot olisivatkin tilastollisesti oikeasti meitä ihmiskuskeja turvallisempia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »