Apple on tänään iPhone-yhtiö. iPhone on ylivoimaisesti merkittävin tuote Applelle. Se tuo myyntiä nyt jo yli 150 miljardia dollaria vuositasolla, ollen noin 2/3-osaa koko Applen myynnistä. Ja koska iPhone-bisnes on keskimääräistä kannattavampi osa Applea, on iPhonen osuus siitä mikä loppupeleissä todella merkitsee – eli viivan alle jäävästä tuloksesta – vielä sen liikevaihto-osuutta korkeampi.
iPhone on siis todella, todella tärkeä Applelle. Eilisessä Apple-tilaisuuden uutuuksien ilotulituksessa iPhonen vuoro oli viimeisenä. Muut toimivat lämmittelijöinä kohti tätä huipennusta, vaikka eiliset uutuudet iPhone 6s ja iPhone 6s Plus eivät uutuusarvoltaan eilisen ykkösiä läpikotaisesti uusitun Apple TV:n ja täysin uuden iPad Pron rinnalla olleetkaan.
Apple iPhone 6s
- iOS
- Alumiini
- 4,7" IPS LCD -näyttö
- Sormenjälkilukija edessä
- 12 Mpiks. kamera
- Apple A9 -piiri
- 1715 mAh akku
Apple iPhone 6s Plus
- iOS
- Alumiini
- 5,5" IPS LCD -näyttö
- Sormenjälkilukija edessä
- 12 Mpiks. kamera
- Apple A9 -piiri
- 2750 mAh akku
Apple iPhone 7
- iOS
- Alumiini
- 4,7" IPS LCD -näyttö
- Sormenjälkilukija edessä
- 12 Mpiks. kamera
- Apple A10 Fusion -piiri
- 1960 mAh akku
Apple on edennyt iPhonen eteenpäin viemisessä hyvin harkitusti. Suurempia näyttöjä pantattiin viime vuoteen asti. Kun pitkään odotetut suuremmat iPhonet vihdoin tulivat asiakkaiden saataville, oli vastaus selvä ja iPhone-myynninkasvu otti jälleen hetkeksi tasaantuneen kehityksen jälkeen hurjia loikkia. Erityisesti Kiinassa iPhone 6 ja iPhone 6 Plus –kaksikon vetovoima on ollut mykistyttävää. Tim Cook kertoi eilen ylpeänä, että iPhone-myynti Kiinassa huhti-kesäkuussa kasvoi 75 prosenttia vuoden takaisesta. Samassa vertailussa muiden keräämä älypuhelinmyynti kutistui 4 prosenttia. Apple on suoriutunut ylivertaisesti.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tänä vuonna iPhone 6s ja iPhone 6s Plus eivät kuitenkaan tarjoa vastaavaa valtavaa uutta houkutinta, jollaiseksi viime vuoden näyttöjen suurennus on osoittautunut.
Mutta silti iPhone-myynti kasvanee jälleen helposti uusiin ennätyksiin. Syy on yksinkertainen: suuri enemmistö ihmisistä ei päivitä puhelintaan vuosittain. iPhone 6s:ää ja iPhone 6s Plussaa onkin hedelmällisempää tarkastella iPhone 5:een ja iPhone 5s:ään verrattuna. Ja niihin nähden tarjolla on aivan valtava hyppy eteenpäin. Lisäksi iPhone on kasvanut koko ajan, ja joka vuosi päivitysmyyntiä voidaan ammentaa näin selvästi edellistä vuotta suuremmasta populaatiosta iPhone-käyttäjiä. Ja edullisemmissa hintaluokissa myynnissä pysyvät iPhone 5s, iPhone 6 ja iPhone 6 Plus ovat taas tähän astista alemman hintaluokan edustajaa iPhone 5c:tä kovemman kaliiberin vaihtoehtoja.
Ja “välivuosimalleiksi” nyt iPhone 6s ja iPhone 6s Plus tarjoavat jopa ihan mukavasti uutta. Standardien suorituskykyparannusten ohella kamerapuolella varsinkin etukameraa on parannettu reippaasti ja 3D Touch tuo jokapäiväiseen käyttöön merkittävän muutoksen – toivottavasti parannuksen, tämä selviää aikanaan kokeiltaessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen iPhone-bisneksen ja tulevaisuuden kannalta eilisen merkittävin iPhone-uutinen ei myöskään liittynyt varsinaisesti uusiin malleihin. Uusi “iPhone Upgrade Program” ei toistaiseksi kosketa millään muotoa Suomea, tai muutakaan maailmaa vielä Yhdysvaltojen ulkopuolella, mutta Applen kannalta kyse on erittäin merkityksellisestä asiasta.
Kuten edellä mainittiin, ihmiset eivät toistaiseksi pääsääntöisesti päivitä puhelimiaan uusiin joka vuosi. Esitellyn iPhone-päivitysohjelman on tavoite on muuttaa tämä. Alkaen reilulla 32 dollarilla kuukaudessa saa käyttöönsä operaattorilukitsemattoman iPhonen. 12 kuukauden maksujen jälkeen puhelimensa voi vaihtaa palauttamalla uuteen iPhoneen ja jatkaa sopimusta. Mukana paketissa on aina jo myös AppleCare+ -lisätakuu ja –vakuutus.
Apple vie iPhone-päivitysohjelmajärjestelyssä valtaa pois operaattoreilta ja pyrkii kiihdyttämään iPhone-päivityssykliä. Applen merkittävien kilpailijoiden on vaikea seurata perässä, koska niiltä puuttuvat omat laajat kivijalkakauppa- ja verkkokauppaverkostot.
Aiemmin puhelimen oston rahoitus on hoitunut vain operaattoreiden kautta. Myös Yhdysvalloissakin ollaan jo pitkällä muutoksessa kohti Suomesta tuttua luottokauppaa varsinaisten aiempien aikojen liittymäkytkykauppojen sijaan. Horisontissa voi kuitenkin siintää tulevaisuus, jossa Apple –rahoittajakumppaniensa kanssa – vastaa ensisijaisesti iPhone-ostojen rahoittamisesta ja tämä poistuu tyystin operaattorien vastuulta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Käytössä olevan operaattorin valinta voisi jatkossa hoitua suoraan puhelimen valikosta. Jo pitkään puhetta on riittänyt niin sanotusta e-SIM-kortista, eli suomeksi puhelimeen kiinteästi sisäänrakennetusta nykyisen SIM-kortin vastineesta. Yhdistettynä Applen “omistamaan” iPhone-rahoitusohjelmaan kokonaisuudessa alkaa olla enemmän järkeä.
Aikataulua e-SIM-tulevaisuudelle voi vain arvailla. Ensi vuosi tuntuu kenties liian aikaiselta. Se kuitenkin vaikuttaa selvältä suunnalta, johon iPhone ja Apple ovat matkalla. Askel kerrallaan, joista nyt on taas otettu yksi.
Ensi vuoden iPhone 7:n uudistuksia on mielenkiintoista pohtia laajemminkin. Mikä on vuoden päästä uuden iPhonen myyntivaltti – markkinoinnin keihäänkärki? Oletettavasti tulossa uusi design, ja ensimmäisten huhujen mukaan luvassa pitäisi olla myös taas kaikkien aikojen ohuin iPhone. Applen design-guru Jony Iven kommentit ovat tehneet selväksi, ettei iPhone 6(s):n ulkonevan kameran kompromissi ole ollut hänen mieleensä sitten yhtään. Jännä nähdä, miten kamerakyttyrä ensi vuonna uudessa designissa mahdollisesti on onnistuttu häivyttämään. Kameroihin lisää pikseleitä nyt iPhone 6s:ssä nähdyn lisäyksen jälkeen tuskin on tulossa, mutta jotain erikoista kameraan voi kyllä olla luvassa. Optinen zoom? Syvyyskuvaus kaksilinssiratkaisulla?
e-SIMiin aikanaan siirtyminen poistaisi tarpeen SIM-korttiluukulle. Tämän ohella muutenkin tulevaisuudessa vaikuttaisi luontevalta, että iPhonen liittimien ja näppäinten määrä pienenee. Milloin voidaan luopua erillisestä kotinäppäimestä ja integroida TouchID näyttöön? Jo tämä mahdollistaa radikaalisti uudenlaisen designin. Milloin uskallettaisiin luopua lukituspainikkeesta ja korvata se eletoiminnoilla (näytön kaksoisnapautus ja niin edelleen)? Entä tarvitaanko äänenvoimakkuuspainikkeita? Voitaisiinko ne korvata pyyhkäisyn tunnistavalla sileällä reunalla?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Onko ensi vuoden iPhone vedenkestävä? Muuttuuko näytön pinta samalla lasista safiiriksi? Markkinoiko Applea uutuutta kaikkien aikojen kestävimpänä – ja kauniimpana – iPhonena? Ohuimpana nyt ainakin.
Ensi vuoden suhteen on vielä paljon avoimia kysymyksiä. Applen johdossa vastaukset ovat jo lähes kaikki tiedossa, mutta me kuulemme niistä vasta vuoden päästä. Tai todennäköisesti aiemmin huhuissa, jotka tänä vuonna 9to5Macin Mark Gurmanin kynästä olivat lähes tismalleen oikeassa jokaisessa pienessä yksityiskohdassakin.
Tämän vuoden iPhone 6s:n ja 6s Plussan osalta suurin avoin kysymys on, että milloin ne tulevat myyntiin täällä. Globaali lanseeraus tapahtuu 25. syyskuuta, mutta Suomen aikataulusta ei vielä annettu tarkempaa tietoa kuin puheet loppuvuoden aikana tulosta yli 130 maahan. Apple saa lykätä puhelimia kauppoihin kiivaasti, että viime vuoden 75 miljoonan puhelimen neljännesmyyntiennätyksestä lyödään laudalta.
Loppuvuonna Applen osalta iPhonen lisäksi mielenkiintoista on seurata Apple Watchia. Senkään osalta myyntiintulosta Suomessa ei vieläkään ole mitään tietoa, vaikka tätä olisi voinut myös eiliseltä odottaa. Jää nähtäväksi ohittaako Watch Suomessa joulumarkkinat, jotka muuten sille tulevat olemaan todennäköisesti massiiviset ja merkittävämmät suhteellisesti kuin esimerkiksi iPhonelle. Apple Watch on oivasti osuva lahja iPhone-käyttäjälle ja hintahaitarikin lähtee 400 euron kieppeiltä.
Apple Watchin uudistussyklissä liikkuu kolme eri palasta. Uusi merkittävä ohjelmistopäivitys saataneen jatkossa kerran vuodessa iOS:n ja OS X:n tavoin, mutta uutta laitteistoa voidaan kellon osalta kenties nähdä harvemminkin. Tämän kertoo vasta tulevaisuus. Sen sijaan uusia ranneketyylejä ja materiaalivaihtoehtoja tullaan jatkossakin todennäköisesti näkemään useamman, ainakin kaksi kertaa, vuodessa. Watch seuraa tässä enemmän muoti- kuin teknologiamaailman käytäntöjä.
Sovelluskehittäjille on nyt myös avautumassa samanaikaisesti kaksi uutta Apple-alustaa. Watch-kellosovelluksissa alkaa vasta nyt täysien mahdollisuuksien myötä olla jotain järkeä – tähän asti Watchin käytössä toistaiseksi tarjolla olevat sovellukset ovat jääneet täysin paitsioon. Sovellukset ovat toimineet hitaasti toteutustapansa vuoksi eikä rajoitettujen mahdollisuuksien takia kovin innovatiivisia ideoita ole nähty. Mahdollisuudet avautuvat vasta nyt watchOS 2:n myötä oikeasti uusille ajatuksille.
Uuden Apple TV:n osalta kenties mielenkiintoisinta on seurata sen menestystä pelikoneena. Nähdäänkö App Storen telkkariin tulon myötä jotakin vastaavaa kuin puhelimissa ja tableteissa? Syntyykö Suomesta pelijättiläinen, joka ratsastaa menestykseen, kuten Rovio aiemmin oikeean aikaan ajoitetulla Angry Birdsillä ja Supercell vastaavasti osumalla oikeaan iPadin kanssa.
Suomessa Apple TV aloittaa odotetusti rampana, koska keskiössä laitteessa on Siri-ääniohjaus ja Sirihän ei suomea puhu tai ymmärrä. Ja myös sisältöpuolen osalta nähtäväksi jää, kuinka pitkään joudutaan odottamaan tarvittavien Yle Areenan, MTV Katsomon ja Ruudun rantautumista valikoimaan. Täällä Apple TV:n merkitys jäänee pienemmäksi kuin Yhdysvalloissa. Ja Applen suurempi suunnitelmahan TV:n osalta on luvassa vasta ensi vuonna, kun Yhdysvalloissa saadaan lanseerattua kaapelitelevisiotilauksen syöjäksi ajateltu sisältöpaketti.
Apple on rakentanut viime vuosina pala palalta pikku hiljaa uutta perustansa tukijalkojen iPhonen, iPadin ja Macien jatkoksi. Apple Pay. Apple Music. Apple TV. Näistä täällä päin kunnolla läsnä on vasta Apple Music. Applen valtavassa koossa merkittävätkin uudet avaukset tuntuvat jäävän hieman huomiotta, kun iPhone niin vahvasti dominoi kokonaisuutta.
iPadeista povattiin aikanaan jopa jotakin iPhonea merkittävämpää, mutta nämä tulevaisuudenkuvat ovat sittemmin parin viime vuoden aikana murskautuneet. iPad-bisnes on ollut Applen murheenkryyni, jos nyt ihan hyvin kannattavaa miljardiluokan bisnestä sellaiseksi voi kutsua. Liiketoiminnan haluaisi kuitenkin aina kasvavan, kun taas iPad-myynti on vain supistunut viime aikoina.
Applen onneksi iPadin taantuminen on pitkälti sen oma syy. Muut eivät ole Applea voittaneet, vaan iPadit olivat heti alusta alkaen liian hyviä. Kun laite on käytännössä vain näytön sisältävä ikkuna sisältyvään ohjelmistoon, on tekninen kehitys joka vuosi eteenpäin vaikeaa. Näyttö on ollut riittävän hyvä iPadissa Retinaan siirtymisestä lähtien, eli jo vuodesta 2012.
Samalla kun päivitysmyynti on jäänyt vaisuksi, koska syitä päivittää laitetta jossa ei valittamista ole ja merkittävää uutta ei myöskään tarjolla ole löytynyt, ovat iPad-myyntiä syöneet myös toisaalta kasvavat puhelimet – viime vuodesta lähtien mukana trendissä myös iPhonet – sekä toisaalta kevenevät läppärit. Kun iPadin paikka vuonna 2010 oli hyvin selkeä pienempien puhelinten ja raskaiden kannettavien välissä kevyenä sisällönkulutusvälineenä, on tarve nyt selvästi hämärämpi.
Applen ratkaisu iPad-pulmaan on ollut – ja näyttää yhä enenevissä määrin – olevan juoksu kohti yritysasiakkaita (mukaan lukien koulutuskäyttö).
Uusi iPad Pro on tämän kehityksen luonteva jatke. iPad Pron ensisijainen kohdemarkkina ei löydy yksityisistä kuluttajista, vaan yrityskäyttäjistä. Näin se on Applelle lähtökohdiltaan varsin poikkeuksellinen tuote nykypäivänä.
Steve Jobs ei tykännyt stylus-kynistä (ja oli todellakin oikeassa!), mutta iPad Pron osalta kyse on täysin eri asiasta. Uutta Apple Penciliä ei ole tarkoitettu lainkaan laitteen peruskäyttöön tai kirjoittamiseen. Vaan piirtämiseen ja muuhun erikoistyöskentelyyn. iPad Pron ja Apple Pencilin yhdistelmässä on kyse siis lähinnä vain piirtopöydän tuomisesta tabletin osaksi.
Yrityskäytössä iPadit ovat tulleet osaksi monenlaisia uusia käyttötilanteita, joissa se ei ole korvannut kannettavaa tietokonetta vaan ennemminkin papereita, tai aivan kokonaan uusiin tarkoituksiin.
Uusi iPad Pro on kuitenkin ensisijaisesti asemoitu kannettavan tietokoneen korvikkeeksi. Se on hyvin pitkälti vastaavan ajattelun tuotos kuin Microsoftin Surface Prot. Kun iOS kehittyy jatkuvasti monipuolisemmaksi, riittää se useimmille ammattilaisille jo päivittäiseen työkäyttöön. Applelle voimaa iPadien yritysmyyntiin antavat merkittävät IBM- ja Cisco-yhteistyöt.
Applen tuotevalikoimaa iPad Pro hämmentää toistaiseksi. Apple tuntuu etenevän kohti tulevaisuutta kahdesta eri suunnasta, eikä loppupeli ole vielä selvä. Tänä vuonna sekä iOS-puolelta iPad Pron että Mac-puolelta uuden kevyen MacBookin osalta on nähty siirtymistä kohti toista.
Applella on iOS, watchOS ja nyt myös tvOS. Onko aika jo kohta kypsä macOS:lle ja OS X:stä eteenpäin siirtymiselle?
Viime vuosien lisäysten jälkeen Applen tuotepaletti on kasvanut. Applen strategia, kulttuuri ja organisaatio nivoutuvat kuitenkin fokuksen ympärille. Applella voi olla jo nyt liikaa lautasella. Mitä tapetaan? Vanha iTunes-kauppa saisi mennä ensi vuonna kokonaan Apple Musicin tieltä, iPodit ovat jo kuolemassa joka tapauksessa. Tarvitaanko iPad miniä enää oikeasti mihinkään suurempien puhelinten rinnalla? Miten iOS:n ja Macin lähentyminen tullaan ratkaisemaan?
Ja sitten meillä on Apple-auto, joka on pelinavaus aivan täysin uudelle alueelle Applelle. Se tulee ehkä joskus, toistaiseksi täysin varmaa on vasta, että Applella autoa ainakin kehitetään. Syntyykö kehityksestä riittävää tulosta ja millaisen roolin Apple autolleen näkee maailmassa, jossa tulevaisuudessa siintävien itseajavien autojen yksityisessä omistamisessa ei ole enää järkeä, vaan liikkuminen niillä hoituisi palveluna Uberista iteroidulla verkostomallilla.
Applen ambitiot ovat suuret monilla eri alueilla ja kenties suurin huolenaihe sen tulevaisuudesta onkin, että se levittää lonkeronsa liian laajalle ja menettää sen taian, joka sen menestyksen salaisuus on.
iPhonen osalta Apple viettää välivuotta nyt kaikkien aikojen huippukunnossa. Eilen nähdyllä ylletään helposti vuoden päähän, jonka sisällöstä iPhone 7:n osalta voidaan vasta esittää pitkä lista kysymyksiä.
Ehkä silloin iPhonessa taas kaikki muuttuu.
Eikun hei, se onkin tämän vuoden iPhone-slogan. “The only thing that’s changed is everything”. Mahtipontinen slogan on yllättävän osuva 3D Touchilla selitettynä, ja loistokeksintö Applen markkinointiosastolta.
Alta löytyvä poikkeuksellisen mainio iPhone-mainos summaa hyvin Applen tämän hetken tilanteen. Itseluottamusta löytyy. Rennosti uutta kehiin. Antaa tuotteen puhua puolestaan. Se riittää.
https://www.youtube.com/watch?v=aBYWGjIzvyw
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »