Puolisen vuotta ensijulkistuksen jälkeen Apple toi eilen iltana Apple Watchin täysin esille ja tilaisuuteen kutsuttujen kokeiltavaksi – sekä kertoi hintatiedot sekä Watchin tulevan myyntiin ensimmäisillä markkinoilla (joihin Suomi ei kuulu) 24. huhtikuuta.
Kun Apple esitteli Watchin viime syyskuussa, jaoin tuolloin julkaisemani kommenttini neljään osaan – Design, Hyödyllisyys, Akkukesto sekä Hinta ja saatavuus. Lähes samalla sapluunalla on hyvä nyt päivittää alla käsitys Apple Watchista viimeisimpien tietojen perusteella.
Tällä kertaa aloitetaan katsaus Watchin toiminnoista.
Toiminnallisuus
Jos viime syksyn tilaisuudessa itselleni henkilökohtaisesti merkittävin yllätys – ja pettymys – oli jonkin uudenlaisen, erikoisemman ja ennen kaikkea näppärämmän lataustavan puuttuminen Watchista, oli eilisessä Apple-tilaisuudessa kenties yllättävintä, ettei Applella ollutkaan kerrottavaksi enää merkittäviä uusia toimintoja niiden jatkoksi, joista se kertoi jo syksyllä. Pieniä asioita kyllä, mutta niin pieniä, etteivät ne muuta suurta kuvaa. Myös Watchin käyttöliittymäinnovaatiot – digitaalikruunu ja kovemmat Force Touch -painallukset – olivat eilen taka-alalla.
Applen kolmiosainen viesti Watchin toiminnallisuuden osalta oli ennallaan. Watchin kolme peruspilaria ovat:
- Kello
- Viestintä
- Terveys ja fitness
Jos näitä arvioidaan, niin viestinnän osalta Apple Watchihan tukee luonnollisesti ilmoituksia tekstiviesteistä (erilaisilla vastausmahdollisuuksilla) ja sähköposteista sekä mahdollisuutta puhua puheluja Watchin kautta, puheluiden välittyessä iPhonen kautta. Tässä ei ole mitään valtavan mullistavaa. Watch tukee myös viestintämahdollisuuksia muiden Watch-käyttäjien kanssa (piirtoviestit, napautukset, sydämen sykkeen lähetys), mutta näiden osalta alkuvaiheessa lienee varsin hiljaista, koska niin harvalla muulla vasta Watch aluksi on.
Myöskään terveys ja fitness -puolen osalta Apple Watch ei tarjoa mullistavaa uutta – vaikkakin varsin kattavan ja monipuolisen ratkaisun päivittäiseen sekä erikseen liikuntasuoritusten seurantaan.
Kellona Apple Watch erottuu joukosta suurilla personointimahdollisuuksillaan: eri tarjolla olevia kellotauluja on mahdollista virittää syvällisesti oman makunsa mukaiseksi erilaisilla pikkutietolisäyksillä ja muilla vaihtoehdoilla. Tästä päästäänkin Apple Watchin mahdolliseen suurimpaan houkutukseen ja erottavaan tekijään: personaalisuuteen, niin kellotaulun kuin myös ulkoisen designin (tästä alempana lisää) osalta – kuin myös toiminnoissa.
Jokainen voi poimia itselleen sopivimman näköisen ja hintaisen Apple Watchin, hienosäätää siihen oman maun mukaisen kellotaulun sekä mikä tärkeintä, ottaa käyttöön oman elämän kannalta tärkeimmät kolmansien osapuolten tekemät sovellukset. Suurin juttu Apple Watchissa saattaa olla, että Applen historia kehittäjäalustojen luojana sekä brändin vetovoima ja luottamus kuluttajien keskuudessa, tuovat ensi kertaa kunnolla laadukkaan sovellustarjonnan tarjolle rannelaitteeseenkin – ja se muuttaa kaiken.
Apple esitteli eilisessä tilaisuudessaan joitakin kolmansien osapuolten sovelluksia tämän päivän suurilta nimiltä. Osa niistä käy hyvin järkeen: Uber-kyyti on näppärä tilata parilla ranteen napautuksella, Shazamilla tarkistaa soiva musiikkikappale ilman älypuhelimen esiin kaivamista, viesteissä lisääntyvät helpot vastaukset erilaisilla hymiöillä ja tarrakuvakkeilla (tätä demottiin Kiina-lähtöisellä WeChatilla) ja Apple Watch voi toimia myös hotellihuoneen avaimena. Apple esitteli myös joitakin sovelluksia, jotka kelloon tuntuvat vähän oudoilta – kuten Instagramin selaus.
Todellisuus on, että innovatiiviset uudet sovellusavaukset Apple Watchiinkin tulevat uusilta, uusista lähtökohdista alun alkaen liikkeelle lähteneiltä startupeilta. Apple Watchin sovellukset tulevat olemaan hyvin kevyitä, nopeasti mutta usein käytettäviä. Apple Watchin tarvitsee luoda omat uberinsa, instagraminsa ja snapchatinsa siitä lähtökohdasta, että jatkuvasti ranteessa esillä oleva laite on älypuhelinta parempi laite nopeisiin pikkutekoihin. Se on sekä edellytys että lopulta syy Apple Watchin mahdolliselle suosiolle ja tulolle osaksi arkipäivää helpottamaan elämäämme.
Ajansäästö ja pienten asioiden nopea tekeminen ovat Watchin vahvuuksia suhteessa iPhoneen ja puhelinta tullee Watchin rinnalla käytettyä aiempaa vähemmän. Itse olen käyttänyt älykelloa -alkuperäistä Pebbleä – jo pitkään ja sen kautta huomannut muutamia asioita, vaikka Pebble toiminnoiltaan ja mahdollisuuksiltaan toki onkin äärimmäisen rajoitettu. Ranteeseen saapuvat ilmoitukset ovat oikeasti melko käteviä saapuvien viestien ja puhelujen seuraamiseen. Moni ei ehkä osaa kaivata älykelloa, mutta huomaa edut vasta sellaista oikeasti käytettyään. Yksi mitä itse odotan, ovat Watchin tarjoamat kävelynavigoinnin ohjeet.
Suomalaisnäkökulmasta ongelma voi olla, että jäämme paitsi monista makeimmista jutuista, sillä monet Apple Watchin ”tappajasovellukset” tullevat kytkeytymään osaksi fyysistä reaalimaailmaa. Tästä esimerkkinä on myös Applen oma Pay, joka ei vielä täällä toimi. Yhdysvalloissa se on yksi aivan tärkeimmistä tärkeimpiä Apple Watchin toimintoja, koska maksaminen kelloa maksupäätteelle vilauttamalla on vielä paljon iPhonella maksamista helpompaa. Watch tukeutuu samoin paljon myös Siriin, jota ei voi vielä käyttää suomeksi eikä se englanniksikaan tue kaikkia toimintoja täällä päin maailmaa. Sirille suomen opettaminen on varmasti hankalaa, mutta Apple Payn tänne rantautumisen osalta toivo sentään elää. Täysin mahdottomalta ei näytä tulo jo tänä vuonna, mutta realistisempaa saattaa olla puhua ensi vuodesta.
Toiminnallisuuden osalta jokaisella tulee olemaan omat tärkeimmät asiansa Apple Watchissa. Tältä osin kulunut puoli vuotta ei ole muuttanut asiaa: kolmansien osapuolten sovellusten tulo on edelleen ratkaiseva tekijä Apple Watchin hyödyllisyydelle, kiinnostavuudelle sekä myyntimenestykselle pitkällä aikavälillä.
Design ja hinta
Apple Watchin designia ja hintaa on sopivaa käsitellä yhdessä, sillä ne nivoutuvat tiukasti yhteen. Hintatiedot olivat eilisen suurin uutinen liittyen Apple Watchiin, sillä aiemmin Apple oli ainoastaan kertonut koko malliston alkaen-hinnan olevan 349 dollaria.
Hintahaitari onkin varsin leveä, sillä tyyreimmillään Apple Watchin kohoaa 17 000 dollariin, mikä Euroopassa euroina kääntyy Applen hinnastossa 18 000 euroksi lähtöhinnan ollessa täällä 399 euroa. Apple Watch Editionin 11 000 – 18 000 euron hinnat eivät ole kuluttajateknologia- vaan luksustuotteiden maailmasta.
Watch onkin Applelle askel pidemmälle luksusmaailmaan aiemmasta premium-tasosta. Apple Watch on heijastuma Applen uudesta strategiasta, jonka perusta on siirtyminen teknologisten laitteiden ja ohjelmistoalustojen tekijästä muoti- ja luksustaloksi, joka tekee omalla alustalla varustettuja teknologiatuotteita. On mielenkiintoista nähdä, miten tällä polulla jatkossa edetään – tullaanko myös iPhonesta näkemään kovemmalla hintalapulla varustettuja luksusversioita ja miten huhuttu Apple-auto sopii pidemmällä aikavälillä kokonaiskuvaan.
Sinälläänhän yli kymppitonnin Apple Watchissa ei lopulta ole paljoa ihmettelemistä: jos Apple Watch on todellakin tehty kaikille meille, tuli siitä tuoda tarjolle myös ultraekskluusiviset mallit halukkaille. Älypuhelimissa tai tietokoneissa ei ole ollut koskaan merkittävän kokoista luksusmarkkinaa, mutta rannekelloissa on. Sen sijaan, että Apple olisi jättänyt kymppitonniluokan kelloa nykyisin käyttävät täysin huomiotta, tuo se näillekin sopivan vaihtoehdon Apple Watchista. Muu olisi ollut tyhmyyttä.
Kyllä kulta-Watchille ostajia riittää, varsinkin Applelle äärimmäisen tärkeillä Kiinan markkinoilla, eikä yli kymppitonnin kellon ostajille ole hirveästi merkitystä kellon tekniikan vanhentumisella parissa vuodessa. Samalla kulta-Watch nostaa myös muun Watch-malliston houkuttelevuutta ja positioi Apple Watchin halutuksi esineeksi.
Kultaversiota paljon tärkeämpiä ovat kuitenkin muut Apple Watch -hinnat. Niiden osalta Apple Watchin hinnoittelu on täysin linjassa markkinan kanssa ja Apple Watchia ei voi kalliiksi haukkua, kun ottaa huomioon sekä toiminnallisuuden laajuuden sekä käytössä olevat materiaalit.
Personointi oman makuun ja lähtökohtiin on vielä ohjelmistopuolta vahvemmin läsnä eri Apple Watch -mallivaihtoehdoissa. Tältä osin Apple Watch eroaa muista tähän asti tarjolla olleista kilpailevien älykkäiden kellojen vaihtoehdoista. Tarjolla on kaksi eri kokoa, jotka pääosin jakautuvat mies- ja naiskäyttäjille, kolme eri mallistoa ja yhteensä 38 eri valmista vaihtoehtoa. Omaan tyyliin ja oman lompakon paksuuteen löytyy sopivat vaihtoehdot.
Kun aiemmin iPhonelle on ollut tarjolla ensin vain yksi, sitten kaksi ja nykyään kolme värivaihtoehtoa, lähtee Watch heti liikkeelle lavealla valikoimalla. Tämä on luonnollista, koska kello näkyy jatkuvasti ja on paljon tiukemmin osa kunkin omaa tyyliä. Tämä on muotitalo-Applea. Aivan yhtä iso asia Apple Watchissa kuin sen toiminnot on myös sen design ja valintamahdollisuus oman maun mukaan.
Huomionarvoista on, että Apple ei eilenkään puhunut ollenkaan kellonsa spekseistä eivätkä ne millään muotoa ole esillä myöskään Watchia esittelevillä sivuilla. Kun iPhoneissa, iPadeissa ja Maceissa valikoima on koostunut ensisijaisesti eri teho- ja muistimäärävarianteista, jakautuu Apple Watch eri materiaali- ja värivaihtoehtoihin eri maksuhalukkuudella varustetuille segmenteille suunnattuna.
Kellostaan voi maksaa mitä haluaa 399 ja 18 000 euron välillä, mutta samat toiminnot saa aina. Apple puhuu Watchista toistaiseksi henkilökohtaisimpana tekemänään laitteena, ja henkilökohtaiselle laitteelle on luontevaa sen mahdollisimman suuri yksilöllisyys – ja tähän huutoon Apple Watchin laaja mallisto vastaa.
Ehkä suurin yllätys eilisissä Apple Watch -hinnoissa on, että lopulta ruostumattoman teräksen ja safiirin yhdistävän Apple Watchin lähtöhinta on jopa yllättävänkin edullinen 649 euroa. Kolmesta mallistosta teräs-Watch kilpailee sittenkin kenties vahvasti edullisinta Sportia vastaan myyntimäärissä näin houkuttelevan suppean hintaeron myötä.
Akkukesto
Akkukeston osalta Apple viesti jo aiemmin syksyllä Watchin tarvitsevan jokaöistä lataamista. Eilen kerrotut akunkestotiedot osaltaan vähensivät tähän kohdistuneita huolia. Apple kertoo Watchin akun tarjoavan 18 tunnin toiminta-ajan normaalilla käytöllä. Tämä sisältää 90 kellonajan tarkistusta, 90 saapuvaa ilmoitusta, 45 minuuttia sovellusten käyttöä ja 30 minuutin kuntoilusession niin, että kello on samalla soittanut musiikkia Bluetooth-yhteyden yli. Tämä kuulostaa riittävältä.
Yksinään puheaikaa Apple Watchin pitäisi tarjota kolme tuntia, audiotoistoa 6,5 tuntia, kuntoiluaikaa sykemittari päällä 7 tuntia sekä kellokäyttöä 48 tuntia. Lisäksi Watchissa on virransäästötila, jossa kello yltää 72 tunnin toiminta-aikaan. Tämän toimintoja ja päivitystiheyttä rajoittavan virransäästön voi kytkeä päälle halutessaan, mutta se kytkeytyy myös automaattisesti akkuvirran valuessa vähiin.
Eli joka yö Apple Watch on ladattava, mutta virransäästöln avulla voi sinnitellä pitkälle toisellekin päivälle tarvittaessa.
Jokapäiväisessä latauksessa on myös omat etunsa. Jälleen kerran tukeudun omiin Pebble-kokemuksiini. Puhelimestani ei lopu akku käytännössä ikinä, koska lataan sen rutiininomaisesti joka yö, sillä toista päivää akkuvirtaa ei enää riittäisi. Pebblestäni sen sijaan akku loppuu usein, koska sen lataaminen ei ole muodostu säännölliseksi sen 3-5 päivän akkukeston vuoksi. Akun tyhjentymisen jälkeen Pebble saa odottaa käyttöä, kunnes sen on taas muistanut erikseen ladata.
Akkukestoa on vaikea edelleenkään nähdä Watchin suurimpana haasteena. Pidempi olisi toki parempi, mutta tämän kanssa voi elää.
Miksi hankkia Apple Watch ja tuleeko siitä hitti?
Kaikki eivät ryntää heti kauppaan ostamaan Apple Watchia. Se on selvää, sillä ostajakuntahan rajoittuu heti jo melko tuoreen iPhonen omistajiin. Watch toimii vain iPhone 5:n tai uudempien kanssa yhdessä.
Applen tehtävänä onkin markkinoida Apple Watch ensin uskollisimmille faneilleen sekä muille varhaisen vaiheen omaksujille. Positiivinen skenaario Watchin menestykselle tämän jälkeen on uusien innovatiivisten ja hyödyllisten kolmansien osapuolten tekemien sovellusten tulo ja seuraavien sukupolvien tuomat parannukset itse Watchiin, jotka sitten vetävät mukanaan myös suuremmat massat.
Sopivan iPhonen omistajien lukumäärässä puhutaan kuitenkin karkeasti yli 500 miljoonasta ihmisen kokoluokasta. Jos näistä viisikin prosenttia hankkii iPhonen ensimmäisen vuoden aikana, nousee lanseerausvuoden myynti jo 25 miljoonaan Apple Watchiin. Tätä voitaisiin pitää onnistumisena ja myös fiksuimmiten perustellut analyytikkoarviot Watch-myynnistä ovat näillä hujakoilla.
Sinällään jännää onkin, että Apple Watchilla on erittäin hyvä mahdollisuus saavuttaa myynnin rahamääräisellä arvolla mitattuna suurempi myynti heti avausviikonloppunaan huhtikuussa kuin mitä maailmassa on siihen mennessä myyty muita älykelloja koko niiden historian aikana. Tämä onnistuu, jos Appleen luottavat kuluttajat lähtevät liikkeelle muutaman viikon kuluttua Watch-ostoksille. Applen oma myymäläketju on mittaamattoman arvokas apu myös Watchin lanseeramisessa markkinoille – kilpailijoilta puuttuu tämä valttikortti.
Applelle on äärettömän suuri vahvuus, että on olemassa riittävän kokoinen joukko ihmisiä, jotka ostavat uuden tuotteen heti. Vain näin homma pääsee liikkeelle, sovelluskehittäjät tulevat mukaan, alusta ja ekosysteemi syntyy, ja tulevaisuuden kehitys laajentaa yleisön laajemmalle. Lähes tulkoon ainoastaan Apple voi tässä onnistua, joten myös kilpailijoiden johtoryhmissä kannattaa rukoilla Apple Watchin menestyksen puolesta. Lopulta liikkeelle lähteneistä markkinoista pääsevät vanavedessä nauttimaan muutkin, kuten älypuhelimissa ja tableteissa on käynyt.
Syyt ostaa Apple Watch heti liittyvät pitkälti uuden kokeiluun ja heti alusta lähtien tarjolla oleviin toimintoihin. Apple Pay on jo Yhdysvalloissa erittäin kätevä ja myös perustoiminnot, ilmoitukset ja liikkumisen seuranta, koukuttavat kunnolla vasta niiden kokeilun myötä.
Tulevan kannalta mielenkiintoista on pohtia myös sitä, kuinka usein Apple aikoo tuoda uuden sukupolven Watchin tarjolle. iPhone ja iPad päivittyvät vuosittain, mutta Watchin kanssa tilanne saattaa olla erilainen. Miten Apple voisi parantaa Watchia? Varmasti jatkossa on luvassa tasapainotus nykyistä parempaa suorituskykyä, ohuempaa rakennetta sekä pidempää akunkestoa. Nykyisin puuttuva GPS-paikannus tullee myös aikanaan suoraan mukaan ja pidemmällä aikavälillä todennäköisesti myös itse kellosta löytyvät mobiiliverkkoyhteydet. Jo ensimmäiseen Watchiin huhuttuja, mutta pois jääneitä erikoisempia terveyteen liittyviä antureita tulemme myös varmasti näkemään.
Apple Watch on monella tapaa uusi avaus Applelle. Se on ehdottomasti suunniteltu merkittäväksi osaksi sen liiketoimintaa, mikä edellyttäisi tulevaisuudessa ensin kymmenien miljoonien ja myöhemmin vielä suuremman määrän myyntiä vuosittain. Samalla Apple Watch on tärkeä Applelle myös siinä, että se sitouttaa iPhone-käyttäjiä yhä vahvemmin yhtiön tarjontaan ja kasvattaa ekosysteemin vetovoimaa. Kynnys vaihtaa pois iPhonesta kun kasvaa lähes mahdottomaksi ylittää, jos ranteesta löytyy myös Apple Watch.
Watch toimii vain iPhonen kanssa, ja aluksi se on suunnattu innokkaimmille iPhone-käyttäjille. He ratkaisevat, lähteekö Watchin menestyksen kärrynpyörä pyörimään ja tuleeko älykelloista jokapäiväinen osa elämäämme älypuhelinten ja tablettien tavoin – ja merkittävä uusi kasvun lähde mobiilialalle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »