Samsungin eilisiltaisen Galaxy S6 -julkistuksen vanavedessä pääsimme tänään haastattelemaan Samsungin Euroopan osaston markkinointipäällikkö Rory O’Neillia.
Galaxy S6:n osalta eniten huomiota ovat herättäneet materiaalivaihdokset hienostuneempaa tunnelmaa luovaan metalliin, Galaxy S6 edgen reunoille levittyvä näyttö sekä myös hinnat, joita monet pitävät korkeana. Galaxy S6:n hinnaksi Suomessa Samsung on kertonut 699-949 euroa ja Galaxy S6 edgen 849-1099 euroa.
Samsung Galaxy S6
- Android
- Lasi + alumiini
- 5,1" Super AMOLED -näyttö
- Sormenjälkilukija edessä
- 16 Mpiks. kamera
- Samsung Exynos 7420 -piiri
- 2550 mAh akku
Samsung Galaxy S6 edge
- Android
- Lasi + alumiini
- 5,1" Super AMOLED -näyttö
- Sormenjälkilukija edessä
- 16 Mpiks. kamera
- Samsung Exynos 7420 -piiri
- 2600 mAh akku
Samsungilta olisi voinut odottaa aggressiivisempaa hinnoittelua, nyt kun sen myynnin kasvu on selvästi taantunut ja viime vuosi sujui yhtiöltä hidastuneen myynnin vuoksi tuloksellisesti merkittävästi aiempaa heikommin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Miksi Galaxy S6:n ja Galaxy S6 edgen hinnat ovat niin kovat?
”Teemme puhelimia kaikkiin hintaluokkiin. Suuri osa voitoista puhelinliiketoiminnassa tehdään premium-segmentissä. Lisäksi toisin kuin monet muut teknologia-alan markkinat, älypuhelimissa ylähintaluokan hinta on yhä vain nousussa”, kommentoi O’Neill uutuuksien hintaa.
Samsung näyttäisi siis uskovan, että Android-puhelinten markkinatkaan eivät tule hyödykeistymään, vaikka siitä onkin ilmassa muutamia merkkejä. Tosin Samsungin on pakko uskoa tähän, koska se tekee voittonsa ylemmissä hintaluokissa – osittain myös halvempien puhelinten tuomien volyymien antamien mittakaavaetujen kautta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple onnistui nostamaan iPhonen keskimääräistä myyntihintaa viime vuoden loppupuolella reilusti tuotuaan tarjolle suuremman, ja aiempaa kalliimman iPhone 6 Plussan. Samsung yrittää saada aikaan saman Galaxy S6 edgellä uskoen sen olevan mahdollista markkinoiden ylähintaluokan joustaessa ylöspäin.
Omia ohjelmistoja pois – ja Microsoftia tilalle
Ohjelmistopuolella Galaxy S6:t tulevat aiempaa yksinkertaisemmalla versiolla Samsungin TouchWizistä sekä huomattavasti pienemmällä määrällä Samsungin omia sovelluksia. Samsung on kertonut omien softien määrää pienennetyn 40 prosenttia. Samsungin omat sovellukset eivät löydy laitteesta esiasennettuna, mutta ne voi halutessaan ladata myöhemmin.
Miten Samsung aikoo pystyä erottautumaan jatkossa muista Android-valmistajista, jos se vähentää omia ohjelmistojaan ja ihmiset eivät koe niitä tarpeellisiksi? O’Neillin mukaan Samsungin vastaus haasteeseen on erottautuminen laitteistolla sekä erityisesti laitteiston ja ohjelmiston yhdistävillä uusilla asioillta. Näistä yhdeksi esimerkiksi O’Neillin olikin helppo nostaa Galaxy S6 edgen uusi, molemmille reunoille kaartuva näyttö. Se eroaa aiemmasta Note Edgestä siinä, että nyt erillisen reunan sijaan reunat ovat integroitu osa koko näyttöä. O’Neill lupasi myös jatkossa uusia innovaatioita siihen, miten näyttöreunaa voidaan hyödyntää.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mielenkiintoinen avaus Galaxy S6:n osalta ohjelmistoissa on Microsoftin sovellusten (OneDrive, OneNote, Skype) samalla omien sovellusten vähentämisen kanssa. Tätä O’Neill kommentoi varovasti. Aiemmissa media-arvioissa Microsoftin sovellusten tulo on linkitetty yhteen Microsoftin ja Samsungin patenttisovun kanssa.
O’Neill totesi, että Samsung on aina ollut monia eri ohjelmistoja eri kumppaneilta käyttävä yhtiö ja, että Microsoftin palvelut ovat suosittuja joten ne oli järkevää tuoda mukaan – varsinkin huomioiden Galaxy S6:n julkistustilaisuudessakin esillä ollut vahva fokus myös yrityskäyttöratkaisuihin.
O’Neillin mukaan Samsungilla on yhä loistava yhteistyösuhde Galaxy S6:nkin Android-käyttöjärjestelmää kehittävän Googlen kanssa ja ainakin Samsungilla uskotaan, että Galaxy S6 tarjoaa loistavimman Android-käyttökokemuksen.
Miksi puhelinten nimeämistapa muuttui?
Uutta premium-henkeä ja Galaxy S6:n design-kieltä O’Neill ei suoraan luvannut siirtyväksi läpi Samsungin malliston, mutta totesi, että vaihdosta muovista metalliin on jo aiemminkin nähty Galaxy Alphasta alkaen. Myöskään kovin radikaaliin mallistn supistukseen Samsung ei ole lähdössä. ”Tuotamme portfolion kaikille markkinoille ja hinnoille ja segmenteille”, totesi O’Neill.
Mielenkiintoista on, kuinka Samsung on myös viime aikoina siirtynyt aiemmin käyttämistään erillisistä nimistä numero-kirjain-yhdistelmän mallinimiin muutenkin kuin Galaxy S:n osalta. O’Neillin mukana tässä on taustalla selkeä tarkoitus. Eri malliston osille on haluttu antaa omat nimensä.
”Rakennamme Samsung Galaxyn brändiä lukuisten nimien sijaan. Lisäksi nimen sijaan hierarkinen järjestelmä kertoo kuluttajille suoraan paremmin, minkä tason puhelimen he saavat ja tekee markkinoinnista meille helpompaa”, totesi O’Neill.
—
Älypuhelinten ohella haastattelussamme sivusimme lyhyesti myös tabletteja, älykelloja sekä Samsungin eilen yhdessä Galaxy S6:n kanssa julkistettua Samsung Pay -maksuratkaisua.
Mikä on tablettien tuleva tarkoitus?
Tablettimarkkinan kehitys on O’Neillin mukaan ollut yksi historian erikoisimmista. Vielä pari vuotta sitten myynti kasvoi yli 200 prosentin vauhtia ja sitten koko markkina tasaantui pikaisesti. Jatkossa Samsungin näkemys on, että eri laitteiden yhteispelin merkitys kasvaa. Tabletin paikka löytyy television ja älypuhelimen välistä. Se on myös yksi ohjainlaite tuleville internetiin kytkeytyville esineille ja tavaroille.
Mitä Samsung tekee älykelloissa?
Uutta älykelloa Samsung ei nyt Galaxy S6 -kaksosten kaveriksi julkistanut. ”Olemme ehdottoman sitoutuneita niihin. Merkittävä käyttäjämäärämme auttaa meitä tulevassa kehityksessä”, kommentoi O’Neill. Älykelloissakin Samsungin strategia on joustava: ohjelmistoksi valitaan asiaan sopivin. Se voi olla Android Wear. Se voi olla Tizen. Tai jotakin muuta.
Miksi Samsung Pay?
Eilisistä julkistuksista uusi Samsung Pay -maksuratkaisu ulottuu aluksi vain Yhdysvaltoihin ja Etelä-Koreaan. Samsungin maksustrategiassa keskeiseen rooliin on nostettu kauppiaiden rooli. Samsung haluaa, että heidän maksujärjestelmänsä toimii aina siitä huolimatta, mitä teknologiaa kauppias tukee. NFC:n ohella Samsung Payllahan maksut hoituvat myös magneettijuovaan pohjautuen, mikä on selkeä ero ja etu esimerkiksi NFC:tä vaativaan Apple Payhin nähden.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »