Google kehittää omaa kyytipalveluaan, jonka tarkoitus on haastaa paljon huomiota ympäri maailmaa viime vuosina herättänyt perinteisen taksialan uudistaja Uber. Vielä virallisesti julkistamattomasta hankkeesta kertoo Bloomberg lähteisiinsä perustuen.
—
Päivitys 3.2.2015 kello 12.00: Myös Wall Street Journal on ottanut kantaa asiaan omassa raportissaan – katso uusi juttumme. WSJ:n mukaan puheet Googlen Uber-kilpailijasta ovat lähteneet käsistä – todellisuudessa kyse saattaa olla vain Google-insinöörin testaamasta sisäisestä sovelluksesta, joka auttaa Googlen työntekijöitä tulemaan kimppakyydeillä töihin. Asia on niin merkittävä, että Bloombergilta voidaan odottaa jonkinlaista jatkoraporttia asiaan lähitulevaisuudessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
—
Tietojen mukaan Google on kehittänyt jo kyytipalvelusovelluksen, joka on nyt googlelaisten sisäisessä testissä.
Hyvin mielenkiintoisen tilanteesta tekee se, että Google on myös yksi Uberin merkittävimpiä sijoittajia. Se sijoitti Uberiin 258 miljoonaa dollaria kesällä 2013, jolloin Uber arvostettiin rahoituksen jälkeen 3,8 miljardin dollarin arvoiseksi ja näin Google sai yhtiöstä vajaan seitsemän prosentin omistusosuuden. Omistusosuus lienee laskenut hieman uusien rahoituskierrosten myötä, vaikka myös Google on lisännyt panostustaan myöhemmin. Googlen lakiasiainjohtaja David Drummond on myös istunut sijoituksesta asti Uberin hallituksessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Bloombergin raportin mukaan Google on informoinut Uberia aikeistaan. Uberin hallitus on myös nähnyt kuvankaappauksia Googlen suunnittelemasta sovelluksesta. Uberin hallitus harkitseekin nyt pitäisikö Googlen Drummond tiputtaa pois hallituksesta.
Googlen lähtö mukaan kisaan kyytitilauksia tarjoavissa sovelluksissa voi kytkeytyä yhtiön pidemmän tähtäimen visioon. Google on kehittänyt pitkään itseajavia robottiautoja ja tulevaisuudessa Googlen kyytipalvelusta ei välttämättä enää saapuisikaan ihmisen ohjastama vaan itseajava auto. Joidenkin arvioiden mukaan itseajavien autojen tulo markkinoille on vain muutamien vuosien päässä – joskin myös haasteita niiden toteuttamisessa on vielä jäljellä runsaasti.
Myös Uberin visio tulevaisuudesta kytkeytyy itseajaviin autoihin. Myös juuri tänään on raportoitu, että Uber on perustamassa Pittsburghiin uutta tutkimus- ja kehityskeskusta, johon se olisi rekryämässä yli 50 robotiikan huippuammattilaista läheisestä Carnegie Mellon -yliopistosta ja sen robotiikkakeskuksesta.
Kun itseajavista autoista tulee arkipäivää, eivät yksittäiset ihmiset näillä näkymin tulisi enää omistamaan juurikaan omia kulkupelejään – kyytipalvelulla liikkumisesta kun pitäisi tuolloin tulla oman auton omistamista halvempaa ja muualla kuin haja-asutusalueella kyyditseviä autoja voi olettaa olevan riittävästi tarjolla. Jo nyt Yhdysvalloista on kuultu anekdootteja, että nykyisen tapainenkin Uber on poistanut joiltakin ihmisiltä tarpeen omalle autolle – tai ainakin esimerkiksi perheen kakkosautolle.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Googlella on muutamia etuja puolellaan, jos ja kun se lähtee kisaan Uberia vastaan. Ensinnäkin kyytipalvelun tekeminen aina vain tehokkaammin toimivaksi suuressa mittakaavassa vaatii monimutkaisia algoritmeja sekä laskutoimituksia, jotka ovat alusta lähtien olleet Googlen spesiaalialaa. Lisäksi se voi esimerkiksi integroida omat palvelunsa osaksi Google Mapsia, Google Now’ta ja Android-käyttöjärjestelmää. Uberin keräämän rahoituksen määrä, jo noin viisi miljardia dollaria, kertoo myös palvelun globaaliksi laajentamisen vaatimista panostuksista. Siihen myös Googlella olisi kuitenkin halutessaan varaa.
Yli 40 miljardin arvoiseksi viimeisimmillä rahoituskierroksilla arvioitu Uber on kovaa vauhtia ollut nousemassa teknologia-alan suurten joukkoon. Tietyllä tapaa sillä on nähty olevan potentiaalia tulevaisuuden tosimaailman ”Googleksi”, välikädeksi, joka tuo esiin ja toimittaa eri palvelut. Ihmisten kyydittämisen lisäksi Uberin kautta voisivat kulkea tavaratkin, esimerkiksi kotiinkuljetukset, kaupungin sisällä tai se voisi tarjota pelkän autojen liikuttamisen ohella laajempaa palveluarsenaalia. Uber on kokeillut maailmalla rajoitetusti jo useita erilaisia kuriiri-, tilaus- ja tavarakuljetuspalveluja.
Bloombergin mukaan Uberilla pelätään, koska Uber-sovelluksessa käytössä ovat nyt Googlen kartat. Lisäksi nykyisin Uber on integroitu kevyesti osaksi Google Mapsia. Uberin Yhdysvalloissa merkittävin kilpailija Lyft puolestaan on mukana Google Now’n sovelluskumppanina, kerrottiin viime viikolla. Uberin puuttumista kumppanilistalta ihmeteltiin, mutta vastaus lienee nyt saatu Googlen kyytisovellussuunnitelmien paljastuttua.
Uber toimii nykyisin myös Suomessa, mutta Helsingissä palvelussa on parhaimmillaankin vain muutamia UberPOP-tyypin autoja. UberPOP-kuljettajilla ei ole taksilupaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »