Viime yönä pelatun amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan loppuottelu, Super Bowl on tullut tunnetuksi tapahtumana, joka kerää yli sata miljoonaa katsojaa – ja tuottaa mainospaikkana satoja miljoonia dollareita. Mainostajien kannalta Super Bowl on sikäli harvinainen tapahtuma, että suurin osa katsojista odottaa innolla myös tauoilla nähtäviä mainoksia, joita sekä etu- että jälkikäteen ruoditaan mm. lukuisilla eri verkkosivuilla.
Tänä vuonna yhden mainoskatkon aikana nähtiin pelifirma Supercellin Clash of Clans -pelistä mainos, jossa pelaajana on Oscar-ehdokkaanakin ollut tunnettu näyttelijä Liam Neeson, joka pelatessaan sanailee ”Taken” elokuvasta tuttuun tuimaan tyyliin. Amerikkalaisessa mediassa ehti Billboard jo julistaa Clash of Clansin mainoksen parhaaksi Super Bowlin mainoskatkoilla nähdyistä kymmenistä mainoksista.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Minuutin Super Bowl -mainospaikka maksoi yhdeksän miljoonaa dollaria eli hieman alle 8 miljoonaa euroa, ja tähän summaan on tietysti lisättävä myös tuotantokustannukset. Supercellin mainosta on katsottu YouTube-videona kahden päivän aikana jo lähes 10 miljoonaa kertaa, joten huomiota se on herättänyt Super Bowlin jälkeenkin, ja uusia Clash of Clans -pelaajia on varmasti saatu melkoinen määrä.
Huomiota ja keskustelua herätti ja herättää edelleen Juice Pack -akkukuoristaan tunnettu Mophie, jonka mainoksessa nähdään karmeita maanpäällisiä tapahtumia, joiden syynä näyttää olevan eräänlainen taivaallinen tapahtuma… Mainoksessa nähdään itsestään syttyvä puu, tuulta ja myrskyä, suurkaupungin kaduilla kaaosta ja taivaalta satavaa tulikiveä eli tehokkaasti kuvattuja maailmanlopun tunnelmia. Mainoksen synkkää visiota on kritisoitu, ja joidenkin mielestä tällainen ei sovi lainkaan Super Bowliin – ja toiset taas ovat sitä mieltä, että spotti on yksi parhaista.
Mainos on vaikuttavasti toteutettu, mutta joillekin tällainen symboliikka saattaa olla liikaa, ja herkimmät saattavat tällaisesta esityksestä loukkaantuakin – varsinkin Yhdysvalloissa, jossa ”In God We Trust” (Jumalaan me luotamme) on valtion virallinen tunnuslause. Ehkä näitä mainoksia ei kuitenkaan pitäisi ottaa niin vakavasti, vai mitä?
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
https://www.youtube.com/watch?x-yt-ts=1422579428&x-yt-cl=85114404&v=LuVsf_hE7gM
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »