Viime vuonna Apple joko jätti väliin tai tyystin lopetti 12 Days of Christmas -kampanjansa, jossa se aiempina vuosina jakoi joulun jälkeen muun muassa ilmaisia musiikkikappaleita, elokuvia, e-kirjoja ja sovelluksia joululahjoina. Samoin Black Friday -alennuksia ei enää Euroopassa jaettu ja Yhdysvalloissakin alennukset vaihtuivat lahjakortteihin. Nyt, uuden vuoden alettua, sama linja jatkuu, sillä Apple ei enää ole julkaissut iTunesissa ilmaista singleä, kuten se ehti ainakin Yhdysvalloissa tehdä vuodesta 2004 alkaen.
Epäselvää on, miksi Apple on Single of the Week -promootion lopettanut, mutta mikäli Applen keskustelupalstalla nimellä ”Bob Foss” kirjoittaneeseen käyttäjään on luottaminen, kampanja on todella lopetettu tietoisella päätöksellä, eikä kyse ole siis mistään tilapäisestä katkoksesta. Liekö syynä sitten ennätyslukuihin kasvaneen yhtiön tarkennettu liiketoiminta tai mahdollisesti vaikkapa viime syksyn U2-ilmaislevyn aikaansaama vastareaktio, sitä ei tarina kerro.
Ilmeisesti suuri yleisö ei ilmaissinkkuja ole kaivannut, mahdollisesti esimerkiksi kaikenlaisten suoratoistopalveluiden suosion kasvun myötä, mutta monet musiikinystävät ovat silti pettyneitä. Single of the Week tarjosi oivan mahdollisuuden tutustua uusiin artisteihin ja samalla se oli joillekin käyttäjille hyvä syy poiketa iTunesiin ja samalla ostaa myös maksullista musiikkia. Ilmeisesti saatu hyöty katsottiin Applella kuitenkin liian vähäiseksi. App Storessa App of the Week -promootio jatkuu entiseen malliin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »