Kulunut vuosi on saattanut olla varsin vaikea korealaisjätti Samsungille, mutta missään nimessä yhtiön ei kannata heittää pyyhettä kehään. Samsung nimittäin nousi vuoden 2014 ykköseksi American Customer Satisfaction Index -listauksessa, joka selvittää yhdysvaltalaisasiakkaiden tyytyväisyyttä 70 000 haastattelun perusteella. Älypuhelimien asiakastyytyväisyyslistan kärjessä kahtena aiempana vuotena ollut Apple putosi tällä kertaa kakkoseksi, kun asiakastyytyväisyysindeksi sillä putosi 81:stä 79:ään. Samalla Samsungin indeksi nousi peräti viisi pistettä, 76:sta 81:een.
Samsung ja Apple olivat ainoat, jotka ylsivät yli keskiarvon, 78 pisteen. Sen alle jäivät muun muassa Nokia (Microsoft) ja Motorola, joiden indeksi oli 77 pistettä, ja HTC, jonka indeksi oli 75 pistettä. Keskimääräinen indeksi vuodelle 2014 nousi kaksi pistettä vuodesta 2013.
ACSI:n raportti ei tarjoa syitä Samsungin menestykselle, mutta yleisesti asiakkaat olivat tyytyväisiä siihen, miten älypuhelimet tarjoavat tänä päivänä yhä enemmän ominaisuuksia, hintojen pysyessä silti kohtuullisella tasolla. Applen laskua sen sijaan voi varmasti ainakin osin selittää iOS-käyttöjärjestelmän runsailla pikkuvioilla, jotka ovat vaivanneet sekä viime vuonna julkaistua iOS 7:ää että tänä vuonna julkaistua iOS 8:aa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tyytyväisyysindeksejä arvioidessa kannattaa pitää mielessä, että kysely on toteutettu Yhdysvalloissa, jossa Apple myy lähes kaksi kertaa niin paljon älypuhelimia kuin Samsung. Samsung on onnistunut kuitenkin lisäämään Galaxy S- ja Galaxy Note -sarjojen puhelimien markkinaosuuksia.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »