Applen ahneus tuskin lienee kenellekään yllätys. Laadukkaat tuotteet tietysti maksavat, ja vaikka Applen ohjelmistopäivitykset syksyn ja alkutalven mittaan ovatkin olleet turhan bugisia, on Applen tuotteiden laatu pääsääntöisesti edelleen varsin hyvää. Iso osa yhtiön menestyksestä juontuu kuitenkin yksinkertaisesti vain häpeilemättömästä ahneudesta. Osa tuotteista on ollut päivittämättä myynnissä jo pitkään ilman hinnanlaskua (Apple TV, Thunderbolt Display), minkä lisäksi jälleenmyyjien katteet Applen tuotteissa ovat käsittämättömän pieniä. Suuren suosion vuoksi Applen tuotteita tietysti myydään monessa paikassa, mutta isoja rahoja eivät suuretkaan kauppaketjut niistä saa.
Tänä vuonna Applen ahneus on kuitenkin saavuttamassa uusia korkeuksia. Tämä tuntuu jokseenkin epäreilulta ja eriskummalliselta, kun ottaa huomioon yhtiön hurjan menestyksen tai sen, miten toimitusjohtaja Tim Cookia on ylistetty kaikenlaisesta reilusta pelistä. Itse ainakin alan olla jossain määrin pettynyt. Ensin marraskuun lopulla oli vuorossa niin sanottu musta perjantai eli Black Friday, jota Yhdysvalloissa on vuosittain vietetty jo pitkään. Kun kiitospäivää on vietetty marraskuun neljäntenä torstaina, on sitä seuraava perjantai ollut kaupoissa hiljainen päivä. Niinpä kaupat ottivat käyttöön Black Friday -alennusmyynnit, joilla ihmisiä houkuteltiin kotoa kauppoihin. Viime vuosina Black Friday on rantaunut myös moniin suomalaisiin verkkokauppoihin, mutta Applen omassa verkkokaupassa Black Friday -alennuksia tarjottiin jo ennen kuin kyseisen päivän nimeä Suomessa juuri edes tunnettiin. Tänä vuonna Black Friday -alennuksia ei kuitenkaan Suomessa tai muualla Euroopassa saatu Applelta lainkaan. Yhdysvalloissakin alennukset olivat vaihtuneet lahjakortteihin Applen omiin iTunes- ja App Store -kauppoihin.
Lisäksi nyt, kun jouluaattoon on enää reilu viikko, alkaa näyttää siltä, että Apple katkaisee myös toisen monivuotisen perinteensä. Apple on Euroopassa jo usean vuoden ajan marraskuun lopulla tai joulukuun alussa tuonut App Storeen sovelluksen 12 Days of Christmas, joka on tarjonnut asiakkaille pieniä digitaalisia lahjoja 12 päivän ajan tapaninpäivästä alkaen. Sovelluksen on voinut ladata iPhoneen, iPod Touchiin tai iPadiin ja joka päivä on tarjolle tullut ilmainen lahja, kuten jonkun muusikon tai yhtyeen sinkku, e-kirja, sovellus tai elokuva. Viime vuonna 12 Days of Christmas ilmestyi ensimmäistä kertaa myös Applen kotimarkkinoille eli Yhdysvaltoihin, mutta tänä vuonna näyttää, että lahjoja ei ole tulossa minnekään. Mikäli aiempien vuosien perusteella jotain voi päätellä, olisi sovelluksen pitänyt jo tulla, ja itse asiassa ensimmäinen lahjakin on yleensä jaettu jo hyvissä ajoin ennen joulua, mutta nyt sovellusta ei näy eikä kuulu.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Rahan puutteesta tämä nuukailu ei voi olla kiinni. Mikä muu voi taustalla olla, kuin silkka ahneus? Applen asema tuntuu hieman pelottavalta. Niin kauan, kuin yhtiössä ollaan edes jollain tasolla pienen ihmisen puolella, tuomassa iloa ja helpotusta käyttäjien elämään, on iso ja rikas yhtiö asiakkaan kannalta iloinen asia. Mikäli asiakkaita aletaan käsitellä tyhmänä ja sokeana massana ja ainoa tavoite on maksimaalinen tuotto, tilanne muuttuu huolestuttavaksi. Applen valta on tässä vaiheessa jo sen verran merkittävä, että esimerkiksi amerikkalaismedia suhtautuu siihen pelottavan vähäisellä kritiikillä. Tuntuu pelottavalta ajatella, mihin Apple vielä ahneuksissaan kykenee.
Kaikki nousut kuitenkin katkeavat jossain vaiheessa. Lyödäänkö vetoja Applen nousukiidon taittumisesta?
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »