Vaikka Samsung menettikin Kiinassa älypuhelinmyynnin ykkössijan Xiaomille ja Intiassa sikäläiselle Micromaxille, Yhdysvalloissa se onnistui vuoden toisella neljänneksellä kuromaan hieman Applen etumatkaa umpeen ja jatkaa kakkossijalla 28,6 prosentin markkinaosuudella. Yhteensä 173 miljoonaa amerikkalaista omisti älypuhelimen kesäkuun lopussa. Yhdysvaltain älypuhelinmarkkinoista kertoi tutkimusyhtiö comScore.
Kuluvan vuoden toisella neljänneksellä Apple onnistui pönkittämään kärkisijaansa nostamalla markkinaosuuttaan 0,7 prosenttiyksiköllä, omaten nyt 42,1 prosentin markkinaosuuden. Samsung sen sijaan näki hieman enemmän nousua, nousten 1,6 prosenttiyksikköä ensimmäisen vuosineljänneksen lukemasta. Yksi syy Samsungin nousulle oli viimeisin lippulaivamalli Galaxy S5, joka perinteiseen tapaan saapui kaikkien suurimpien operaattoireiden myyntilistoille. Kärkiviisikon kolme muuta nimeä, LG, Motorola ja HTC sen sijaan menettivät osuuksiaan hieman. Niiden markkinaosuudet toisella neljänneksellä olivat järjestyksessä 6,4 prosenttia, 5,9 prosenttia ja 4,8 prosenttia.
Käyttöjärjestelmissä Androidin osuus putosi hieman, mutta se jatkaa edelleen ykkösenä 51,9 prosentin osuudella. Applen iOS pysytteli kakkosena ja nosti osuuttaan 42,1 prosenttiin. Windowsin osuus nousi aavistuksen, ollen 3,4 prosenttia, ja perää pitivät BlackBerry ja Symbian 2,4:n ja 0,1 prosentin osuuksilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
ComScoren tilastoista käy ilmi myös mobiilisovellusten suosio Yhdysvalloissa. Facebook tavoitti mobiililaitekäyttäjistä 73,6 prosenttia, perässä tulivat YouTube ja Google Play, jotka tavoittivat kumpikin 52,1 prosenttia käyttäjistä, sekä Google Search, joka tavoitti 47,9 prosenttia käyttäjistä. Top 5 -listalle mahtui myös Pandora Radio -sovellus, joka tavoitti 45,6 prosenttia mobiililaitekäyttäjistä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »