Vuonna 2010 perustettu kiinalainen Xiaomi ohitti Applen älypuhelimien myynnissä Kiinassa tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, uutisoi 9to5Mac. Kohtuullisen tuore nimi on ottanut täysin poikkeavan strategian älypuhelinmarkkinoiden valtaamiseksi. Toisin kuin kilpailijansa Apple ja Samsung, Xiaomi ei mainosta lainkaan TV:ssä eikä sen tuotteita myydä jälleenmyyjien kautta. Xiaomi pyrkii valmistamaan laadukkaita ja suorituskykyisiä laitteita, joita markkinoidaan vain ”viidakkorummun” avulla. Markkinoinnissa kertyneet säästöt ohjataan suoraan laitteiden edullisempiin hintoihin. Kiinassa Xiaomin laitteen saa itselleen noin 150 eurolla, kun iPhone siellä maksaa yli 500 euroa.
Viime vuonna Apple myi Kiinassa yhteensä 23,1 miljoonaa puhelinta ja Xiaomi jäi hieman jälkeen myymällä 18,7 miljoonaa puhelinta. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä asetelma on kuitenkin kääntynyt, kun Apple myi yhdeksän miljoonaa puhelinta ja Xiaomi 10,4 miljoonaa puhelinta. Nämä luvut tukevat Xiaomin nopeaa kasvua viime vuosina sekä sen laajenemissuunnitelmia uusiin maihin.
Xiaomilla on vahvaa osaamista johdossaan, sillä yhtiön toimitusjohtaja Lei Junilla on vankka tausta Kiinan teknologiateollisuudessa ja häntä on useasti kutsuttu Kiinan Steve Jobsiksi. Xiaomi onnistui myös nappaamaan palkkalistoilleen Googlen Android-tuotejohdossa työskennelleen Hugo Barran.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi ei myöskään ole keskittynyt ainoastaan älypuhelimiin, vaan yhtiön valikoimiin kuuluu jo muun muassa älytelevisio ja hiljattain esitelty tabletti.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »