Taannoisessa WWDC-tilaisuudessaan Apple kertoi, monien muiden uutisten ohella, alkavansa hyödyntää uutta ohjelmointikieltä iOS-sovellusten toteuttamiseen. Aiemmin käytetyn Objective C:n sijaan tulevissa sovelluksissa käytetään täysin uutta ohjelmointikieltä, Swiftiä. Swiftillä on Applen mukaan helpompi ja sujuvampi kirjoittaa tehokkaasti toimivia sovelluksia, mikä vaikuttaa tuoreiden uutisten perusteella olevan totta.
Insinööri Nate Murray on nimittäin toteuttanut Swift-kielen avulla täysin toimivan kloonin suositusta Flappy Bird -pelistä, saatuaan perehtyä kielen saloihin vain nelisen tuntia etukäteen. Itse pelin kirjoittaminen vei taukoineen noin yhdeksän tuntia. Flappy Birdista on Murrayn mukaan tulossa yleinen harjoitustehtävä uutta ohjelmointikieltä opeteltaessa, sillä peli on sekä suhteellisen helppo toteuttaa että hauska testata.
Murray kokee Swiftiin tutustuttuaan, että kieli saattaa hyvinkin laskea aloittamisen haastetasoa uusille ohjelmoijille. Swift kiinnostaakin Murrayta muun muassa siksi, että hänen perustamansa internet-ohjelmointikoulu Fullstack.io aikoo alkaa opettamaan Swift-peliohjelmointiin perehdyttävää kurssia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Erityisen innoissaan Murray on Swiftin sisältämästä Playgrounds-ominaisuudesta, jonka avulla koodiin tehtävien muutosten vaikutukset voi nähdä itse sovelluksessa reaaliajassa. Murray uumoilee, että Playgrounds saattaisi olla yleisemminkin tehokas opetustyökalu.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »