Älypuhelimia ja tabletteja paketoitiin tänäkin jouluna jälleen kerran hurjasti joulupaketteihin, mutta kuinka tämä näkyy laitteiden käyttöönotossa?
Mobiilianalytiikkayhtiö Flurry Analytics on tuttuun tapaan tänäkin vuonna julkaissut tilastonsa joulun laiteaktivoinneista. Myös tulokset ovat pitkälti samansuuntaisia kuin aiemminkin.
Joulumyynnissä tablettilaitteiden suosio kasvaa nyt enemmän normaaliin aikaan verrattuna kuin älypuhelinten. Tableteista lahjoina suositumpia ovat vielä Wi-Fi-verkkoja tukevat mallit, joiden aktivoinnit tänä vuonna kuusinkertaistuivat joulukuun kolmen ensimmäisen viikon normaaliin päivämäärään verrattuna. Wi-Fi-tabletteja suosivat joulumyynnissä niiden edullisempien hintojen ohella myös riippumattomuus operaattorisopimuksista, joihin lahjansaajat voivat jo olla sitoutuneita.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Wi-Fi-tabletit olivat kolmatta vuotta peräkkäin eniten suosiotaan jouluna kasvattanut laiteryhmä. Perässä tulevat myös mobiiliverkkoja tukevat tablettilaitteet sekä sitten vasta älypuhelimet. Kun vielä 2011 joulun älypuhelinaktivoinnit olivat tuplasti normaaliin päivään verrattuna, tänä jouluna normaali aktivointimäärä ylittyi vain vajaalla 50 prosentilla.
Kun yhteistilannetta tablettien ja älypuhelinten osalta tarkastellaan laitevalmistajittain, nousee esille erityisesti yhdysvaltalainen verkkokauppajätti Amazon. Sen Kindle-tablettilaitteet kasvattavat aina hurjasti suosiotaan joulumyynnissä normaaliin verrattuna. Kindlet ovat edullisia, minkä vuoksi ne sopivat paremmin lahjoiksi, sisältöpainotteisia ja Amazon laittaa toki myös paljon paukkuja joulumarkkinointiin. Tänäkin vuonna Kindle-aktivoinnit pomppasivat 24-kertaisiksi normaaliin verrattuna.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Suurimmista pelureista Samsungin tablettiaktivoinnit nousivat 1,9-kertaiseksi ja Applen iPadien osalta 2,3-kertaiseksi tänä jouluna. Applen etumatka nousussa Samsungiin kuitenkin pienentyi tänä vuonna. Lisäksi esimerkiksi Acer, joka on Amazonin tavoin myös keskittynyt edullisempiin tabletteihin, löi nämä viisinkertaisella aktivointien nousullaan jouluna.
Selvää on myös, että joulun merkitys pienentyy älypuhelin- ja tablettimyynnin kasvettua ja niiden yleistyessä. Kuitenkin valmistajille joulu edelleenkin vuoden tärkeintä aikaa. Lisäksi tänä vuonna Wi-Fi-tablettien ja älypuhelinten joulupiikki oli myös viime vuotta suurempi.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »