Applen Tim Cookin mukaan Applella ei koskaan ole ollutkaan vielä suunnitelmissa tehdä reilusti nykyistä edullisempaa iPhonea.
Cook näkee, että markkinat – mukaan lukien älypuhelimet – jakautuvat kahtia. Toinen osa koostuu halvoista, erottautumattomista tuotteista, jotka eivät kilpaile muulla kuin hinnalla. ”Markkinoista suurin osa on aina roskaa (junk)”, Cook kommentoi BusinessWeekin haastattelussa.
”Me emme ole roskabisneksessä”, Cook toteaa. ”Markkinoilla on segmentti, joka todella haluaa tuotteen, joka tarjoaa paljon heille, ja haluan taistella kuin hullu noista asiakkaista”, Cook sanoo. ”En aio menettää yöuniani sen toisen markkinan osalta, koska se ei vain ole sitä mitä me edustamme. Onneksi, molemmat näistä markkinoista ovat niin suuria ja on niin paljon ihmisiä, jotka haluavat loistavan käytökokemuksen puhelimeltaan tai tabletiltaan, että Applella voi olla erittäin hyvä bisnes.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Meillä ei ikinä ollut tavoitetta myydä halpapuhelinta”, väittää Cook. ”Ensisijainen tavoitteemme on myydä loistavaa puhelinta ja tarjota loistava kokemus, ja löysimme tavan tehdä se edullisemmin”, Cook viittaa hiljattain uuden iPhone 5s -huippumallin rinnalla esiteltyyn iPhone 5c:hen.
Ennakkospekulaatioissa muovikuorisesta iPhone 5c:stä odotettiin edullisempaa kuin, mitä se lopulta oli. Yhdysvalloissa iPhone 5c:n hinta on 549 dollaria ja Euroopassa 599 euroa – käytännössä se on vain siis uusi iPhone-malliston keskimmäinen vaihtoehto vanhan iPhone 4s:n ja iPhone 5s:n välissä. iPhone 5, mutta uusilla värikkäillä muovikuorilla.
Älypuhelinten markkinaosuuksissa kilpaileva Android on vallannut noin 80 prosentin osuuden maailmanlaajuisesti, mutta Apple ei silti ole pyrkinyt edullisemmalla tuotteella kasvattamaan osuuttaan. Tällä hetkellä iPhonessakin käytetty iOS-käyttöjärjestelmä on vielä useimmille sovelluskehittäjille prioriteettilistan kärjessä, mutta Androidin kasvanut osuus ja sovellusmyynti voi ajan myötä kääntää kelkan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Totuus mobiilimarkkinasta on, että trendit nousevat ja laskevat väkivaltaisemmin kuin kukaan ikinä odottaa”, sanoo suomalaisanalyytikko Tero Kuittinen. ”Tietyssä kohtaa, kasvusta tulee tärkeämpää kuin absoluuttisesta tasosta, joten vaikka Apple lähettää nykyisin enemmän rahaa kehittäjille kuin Android, jos Androidin kasvu on Applea nopeampaa, kehittäjät ottavat ja menevät Google Playhin.”
Cook ei kuitenkaan näyttäisi olevan tästä huolissaan. Hänen mukaansa suuresta markkinaosuudesta huolimatta Android-laitteita, varsinkin tabletteja, käytetään vähemmän. Lisäksi alusta on jakautunut useisiin eri versioihin. Markkinoilla on todella vanhallakin ohjelmistolla varustettuja Android-puhelimia. ”Siihen mennessä, kun ne (Android-puhelimet) poistuvat markkinoilta, ne käyttävät käyttöjärjestelmää, joka on kolme tai neljä vuotta vanha. Se olisi kuin minulla olisi juuri nyt iOS 3 taskussani. En pystyisi kuvittelemaan sitä”, Cook selittää.
Älypuhelin- ja tablettimarkkinoilla rahanteon suhteen Applen toimintamalli ja strategia ovat toistaiseksi osoittautuneet ylivoimaisiksi. Nyt Cookin mukaan muut yrittävät kopioida Applen strategiaa. Androidia kehittävällä Googlella on oma laitevalmistajansa Motorolassa ja Microsoft ostaa Nokian toiminnot. ”Kaikki yrittävät ottaa käyttöön Applen strategian”, Cook toteaa Nokiaan viitaten. ”Me emme etsi ulkoista vahvistusta strategiallemme, mutta mielestäni se kertoo paljosta kopioinnista tavallaan strategian osalta ja että ihmiset ovat tunnistaneet sen tärkeyden”, Cook viittaa laitteiston ja ohjelmiston läheisen yhteiskehitykseen.
Viime aikoina Applen innovaatiokykyä on epäilty, kun yhtiö on keskittynyt tarjoamaan iPhoneista ja iPadeista vain miedosti päivitettyjä versioita. Osaltaan efektiä on tukenut se, että Apple on joka toinen vuosi pitänyt iPhonen muotoilun pitkälti ennallaan. Merkittävimmällä tavalla yhtiö on jättäytynyt muiden perään älypuhelinten näyttöjen kasvattamisessa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Cook pitää innovaatioita tärkeänä ja hänen mukaansa Nokian kohtalo onkin oiva esimerkki. ”Uskon sen olevan muistutus kaikille bisneksessä, että täytyy jatkaa jatkuvasti innovointia ja jos ei innovoi niin kuolee”, Cook toteaa.
Yksi Applen uusista innovaatioista on iPhone 5s:n kotinäppäimeen integroitu sormenjälkilukija. Senkään luominen ei ollut helppoa. ”On niin monia ongelmia, jotka täytyy ratkaista yhteen suureen ideaan”, toteaa Applen designista nykyyään niin laitteiston kuin ohjelmiston osalta vastaava Jony Ive.
Sormenjälkilukijoita ovat tuoneet aiemmin älypuhelimiin muutkin, mutta ensi kertaa iPhone 5s:ssä lukija vaikuttaisi ensiarvioiden perusteella toimivan erinomaisesti – nopeasti ja luotettavasti. Applen ohjelmistokehityksestä vastaava Craig Federighi toteaakin: ”Jotain uutta? Uusi on helppoa. Oikein tekeminen on vaikeaa”. Jää nähtäväksi, innostuvatko myös asiakkaat sormenjälkitunnistimen helpottamasta käytöstä.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »