Uusi Nokia 3310 myytiin Suomessa loppuun ja viime viikolla alkaneessa myynnissä puhelimet menivät ennakkotilaajille. Nokia 3310 -ilmiö ei rajoitu vain Suomeen.
”Maailmalla ihan sama juttu. Käytännössä poikkeuksetta markkinasta riippumatta puhelin on loppuunmyyty. Puhutaan minuuteista tai tunneista, kun puhelinta tulee lisää saataville, se pääsee jälleen loppumaan”, kertoo Nokia-puhelimista vastaavan HMD Globalin markkinointijohtaja Pekka Rantala Mobiili.fin haastattelussa.
Rantalan mukaan syy loppuunmyynteihin on suuressa kysynnässä, ei pienissä toimitusmäärissä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Toimitusmäärät ovat aivan suunnitelman mukaiset. Ne ovat realistiset, mutta silti todella kunnianhimoiset. Kysyntä on vain ollut valtavaa”, jatkaa Rantala.
3310:n paluu on kerännyt valtavasti julkisuutta. Yhteensä Nokia-puhelimista on julkaistu viimeisen noin sadan päivänä aikana 40 000 artikkelia. Pääosin suhtautuminen Nokian paluuseen on ollut positiivista, mutta 3310-arvioissa on kuultu myös kovaa kritiikkiä rajoittuneelle peruspuhelimelle.
”Suurin osa otsikoista ja kuluttajamielipiteistä on positiivisia tai neutraaleja. Ja olisihan sekin tylsää, jos kaikki olisi vain positiivista. Kyllähän sitä enemmän opitaan virheistä”, kuittaa Rantala negatiiviset 3310-arviot. Rantalan mukaan 3310:ää on verrattu älypuhelimiin, vaikka pitäisi muistaa kyse olevan peruspuhelimesta.
Monta eri syytä ostaa uusi 3310
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nostalgisesti muotoiltu uusi Nokia 3310 on varsin erikoinen tapaus ostajajoukoltaan: se on todella moninaista. Peruspuhelimissa pitäytyneet voivat päivittää puhelimensa uuteen, mutta lisäksi 3310 houkuttelee myös kakkospuhelimen ostajia – ja voi muuten kiinnostavana tapauksena jopa toimia kakkospuhelimen hankintapäätöksen herättäjänä.
Lisäksi osa ostaa Nokia 3310:n koska se on trendikäs. ”Puhelin voi sopia mainiosti kesään tai festareille”, mainitsee Rantala.
Rantala spekuloi, että 3310 voidaan hankkia useammin myös hetken mielenjohteesta, kun sellaiseen kaupassa tai jopa aivan kassan vieressä törmää. Toistaiseksi tätä ilmiötä ei kuitenkaan ole vielä juuri nähty, koska tällä hetkellä puhelimia ei vielä myymälämyyntiin riitä.
Uudesta 3310:stä on tuttujen muotojensa myötä jo nyt tullut myös keräilyesine, design-objekti, joka voidaan jättää talteen keräämään arvoa avaamattomassa myyntipakkauksessaan tai asettaa esille keskustelun aiheeksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kaikille 3310 ei ole oikea valinta. ”On myös henkilöitä, joille 3310 ei ole oikea tuote”, sanoo Rantala suoraan. Monille heistä oikea vaihtoehto voikin olla jokin uusi tai tuleva Nokia-älypuhelin. HMD kertoi tänään uusien Nokia-älypuhelinten myyntiintulosta Suomessa.
Lisää nostalgiapuhelimia?
Uuden Nokia 3310:n menestys on myös herättänyt ajatuksia HMD:llä. Nostalgiaa herättävästi muotoiltuja puhelimia voi sen kannustamana tulla jatkossa lisääkin.
”Huikea palaute, mitä 3310:stä on saatu, kannustaa miettimään jatkoa. Kyllähän se tiedetään, että Nokian historia on täynnä hienoja design-ratkaisuja”, myöntää Rantala.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »