Turkulainen Morrow Games on virtuaalitodellisuuteen erikoistunut peli- ja ohjelmistotalo. Yhtiö on aiemmin julkaissut muutaman demopelin sekä yhden Steamissä myynnissä olevan pelin HTC Vive -virtuaalilaseille. Tällä hetkellä työn alla on ammattimaiseen terapiakäyttöön suunniteltu sovellus, joka auttaa ihmisiä kohtaamaan fobiansa.
Sovelluksen ideoi terapeutti Antti Apostol, joka tarjoaa asiakkailleen altistusterapiaa. Esimerkiksi korkean paikan kammoa, esiintymispelkoa tai hämähäkkikammoa voi lievittää altistusterapialla, mutta käytännön toteutus voi olla hankalaa toteuttaa. Apostol ideoi, että virtuaalitodellisuuden avulla altistusterapiaa voidaan toteuttaa turvallisesti ja edullisesti suoraan vastaanotolla.
Apostol suuntasi ideansa kanssa Morrow Gamesiin, joka ryhtyi hyödyntämään VR-osaamistaan terapiasovelluksen kehittämisessä. Ensimmäisessä versiossa voi kohdata hämähäkkejä ilman vaaraa purruksi tulemisesta. Morrow Gamesin toimitusjohtaja Jami Anderssonin mukaan sovelluksen kehitys ei juurikaan eroa VR-pelien tekemisestä. Pelikehittäjät mallinsivat Apostolin vastaanottohuoneen hyvin tarkasti, toimivaa kelloa ja realistista loisteputkivalaistusta myöden, ja kehittivät virtuaalisia hämähäkkejä, joiden kokoa ja liikkumista terapeutti voi hallita samalla, kun potilas liikkuu keinotekoisessa ympäristössä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hieman vastaavaa fobioiden kohtaamista VR-laitteilla on kehitetty ainakin Ruotsissa yhteistyössä Samsungin kanssa, mutta Apostolin ja Morrow Gamesin versio on kehitetty HTC Vive -laseille ja -ohjaimille. Käyttäjän asennon ja liikkeet tunnistava PC-pohjainen versio tarjoaa mobiiliversiota paremman mahdollisuuden uppoutua virtuaaliympäristöön. Apostolin mukaan onkin tärkeää, että ympäristö ja kokemus on riittävän uskottava, jotta potilaan ahdistusvastetta saadaan nostettua.
Apostol hoitaa yleensä keskivaikeista tai vaikeista fobioista kärsiviä potilaita, ja toteaa, että joidenkin kohdalla virtuaalialtistus ei toimi, koska henkilön aivot järkeilevät turhankin vahvasti hämähäkkien olevan virtuaalisia. Monien kohdalla menetelmä kuitenkin toimii jopa siitä huolimatta, että henkilö hyvin tiedostaa olevansa keinotekoisessa ympäristössä.
Apostolin ja Morrow Gamesin sovellus on suunniteltu terapeuteille ammattikäyttöön, eli tarkoituksena ei ole ryhtyä tarjoamaan ”säväreitä” kotikäyttäjille. Sovelluksen validointi on nyt käynnissä Apostolin omalla vastaanotolla, ja pilotointia on tarkoitus jatkaa ainakin kesän ja alkusyksyn ajan. Sen jälkeen katsotaan mahdollisuuksia kaupallistaa sovellus ammattikäyttöön.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Morrow Gamesin Andersson kertoo, että vaikka heidän taustansa on VR-pelien kehittämisessä, ovat he hyvin kiinnostuneita myös muista virtuaalitodellisuuden tarjoamista mahdollisuuksista. Hänen mukaansa VR-pelaaminen hakee vielä suuntaansa ja he tarkkailevat aktiivisesti alan kehitystä, mutta samalla etsitään myös uusia mahdollisuuksia VR:n hyödyntämiseen juuri ammattikäytössä. Antti Apostol kertoo aiemmin kehittäneensä sovelluksia myös korkean paikan kammon sekä esiintymispelon lievittämiseen, ja tarkoituksena onkin, että Morrow Games myöhemmin kehittää myös niistä viimeistellyt versiot.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »