Applen iPhone-älypuhelinten kokoonpanosta sopimusvalmistajana vastaava Hon Hai Precision Industry, joka myös Foxconnina tunnetaan, etsii kasvua muista liiketoiminnoista Apple-liiketoiminnan kasvun hidastuessa. Foxconnin tulevaisuuden suunnitelmista raportoi Wall Street Journal.
Lisäksi ensi viikon maanantaina Foxconn ja Mozilla tulevat esittelemään Firefox OS -käyttöjärjestelmään pohjautuvan tuotteen, kertoo Focus Taiwan. Puhelimen sijaan tuotteen povataan olevan tablettilaite.
Hon Hai eli Foxconn aikoo etsiä sekä uusia asiakkaita kuin myös laajentua ulos sopimusvalmistuksesta. Nykyisin Applen laitteiden kokoonpano vastaa vielä jopa puolta Foxconnin koko liiketoiminnasta. Applen huikean kasvun hyydyttyä viime aikoina on myös Foxconnin liikevaihdon kasvu laskenut 53 prosentista vuonna viime vuoden 13 prosenttiin. Nyt alkuvuonna liikevaihto jopa romahti 19 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Tämä on saanut Foxconn-johtajat etsimään lisää kasvua Apple-kokoonpanon ulkopuolelta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Yksi alue, johon Foxconn aikoo panostaa, ovat sen omalla brändillä myytävät lisävarusteet. Näistä esimerkkejä voivat olla näppäimistöt, kuulokkeet ja datakaapelit. Foxconn tähtää omilla varusteillaan sopimusvalmistusta korkeampiin katteisiin. Applea ei Foxconn omienkaan lisälaitteiden osalta ole kuitenkaan kokonaan ohittamassa, vaan se aikoo valmistaa lisävarusteita myös Apple-laitteille.
Lisäksi Foxconn panostaa myös esimerkiksi televisiokehitykseen sekä laitteistojen kokoonpanon ohella myös omiin ohjelmistoihin, kuten mobiilisovelluksiin, pilvilaskentatekniikkaan palvelimille sekä älykelloille kehitettäviin sovelluksiin.
Kaiken kaikkiaan Foxconn aikoo tehdä jatkossa enemmän itse, eikä olla vain muualta tulevien komponenttien kokoonpanija. Osana tätä se voi ottaa laajemman roolin laitteiden kehityksessä, kuten on ilmeisesti tapahtumassa ensi viikolla esiteltävän Firefox OS -pohjaisen tuotteen osalta. Näin ollen se voi myöskin komponenttitoimittajana muille yhtiöille toimivan Samsungin tavoin jatkossa kilpailla myös yhä laajemmin omilla laitteillaan markkinoilla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myös oma myynti suoraan loppuasiakkaille kuuluu yhtiön suunnitelmiin. Panostuksia verkkokauppoihin sekä erityisesti Kiinassa tuotteita esitteleviin putiikkeihin aiotaan lisätä.
Osana yhtiön suunnanmuutosta kohti tulevaisuutta yhtiö tutkii myös erilaisia rakenteellisia järjestelyjä liiketoiminnoilleen. Osa toiminnoista voidaankin irrottaa omiksi yhtiöikseen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »