Virtuaalitodellisuus on täällä. Taas. Monille saattaa tulla yllätyksenä, että nyt tapetilla oleva virtuaalitodellisuus juontaa juurensa jopa 1960-luvulle, jolloin esiteltiin maailman ensimmäinen VR-päähine The Sword of Damocles. Päähine sai nimensä kreikkalaisen mytologian Damokleen pään yllä riippuvasta miekasta, koska valtava laite oli niin raskas, että se riippui katosta käyttäjänsä yläpuolella. Tämän kömpelön ja karkean laitteen avulla katseltiin kuitenkin ensimmäisiä kertoja 3D-maisemaa.
The Sword of Damoclesin ja 1960-luvulla kehiteltyjen ensimmäisten lentosimulaatioiden jälkeen 1970-luvulla pelivalmistajat havahtuivat virtuaalitodellisuuden tarjoamiin mahdollisuuksiin. 1980-luvun loppupuolella ilmestyi muun muassa Nintendon Power Glove –ohjain. 1990-luvun alkupuolella VR olikin jo kuumaa kamaa. Alkoi useiden erilaisten pelilaitteiden suunnittelu ja joitain myös julkaistiin, mutta lopputulema oli aina se, että laitteet olivat kalliita ja hankalia käyttää ja useimmat niistä aiheuttivat käyttäjilleen muun muassa päänsärkyä ja pahoinvointia.
90-luvun jälkeen buumi hiljeni ja virtuaalitodellisuus pysytteli lähinnä fantasiana valkokankaalla, kunnes 2010-luvulla maailma heräsi uudelleen VR:n tarjoamiin mahdollisuuksiin. Virtuaalitodellisuus tuo hyötyjä monille aloille. Tällä hetkellä VR on käytössä muun muassa arkkitehtuurin ja rakentamisen aloilla.
Mobiililaitteiden kehityksen myötä VR:n uusi tuleminen on jälleen ihmisten huulilla. Vuonna 2016 markkinoille tuotiin useita virtuaalilaseja. Suurin osa näistä uutuuksista on juurikin suunniteltu yhteensopiviksi mobiililaitteiden kanssa. Maailmassa on noin pari miljardia älypuhelimen omistajaa, joten markkinarako todellakin voi olla tässä.
Jos ajatellaan virtuaalitodellisuutta viihteen kannalta, se voi tuoda täysin uusia ulottuvuuksia esimerkiksi netin rahapeleihin. Sillä voi olla elvyttävä vaikutus muun muassa nettipokeriin, joka on uhkaavasti alkanut menettää suosiotaan nuorten ihmisten keskuudessa. Nettipokeripelaajien keski-ikä tällä hetkellä on noin 40 vuotta, mutta mikäli suunnitteilla olevat virtuaalinettikasinot saavat jalansijaa rahapelimaailmassa, voivat nuoretkin taas innostua istumaan virtuaalipokeripöytiin.
Virtuaalinettikasinot ovat vielä suunnitteluasteella, mutta on vain ajan kysymys, milloin astumme ensimmäisen VR-kasinon ovista täysin uudenlaiseen rahapelimaailmaan. Ehkä jonakin päivänä parhaat nettikasinot kilpailevat huikeilla visuaalisilla puitteilla ja aivan uudenlaisella pelikokemuksella. Tähän kehitykseen toivon mukaan temmataan nopeasti myös suomenkieliset nettikasinot, jotta me pohjoisen ihmisetkin pääsemme kokemaan autenttisen Vegas-tunnelman omalta kotisohvalta.
Teknologian kehittyessä huimaa vauhtia kaikki on mahdollista. Joitakin kymmeniä vuosia sitten mukana kulkeva puhelinkin oli monen mielestä täysin uskomaton ja jopa naurettava ajatus. Puhelimien yleistyessä ja kehittyessä, myös mobiilipelit aloittivat kivisen tiensä. Usean kompastuksen jälkeen älylaitteet ja niille suunnitellut pelit ovat nyt täysin arkipäiväisiä asioita. Monet mobiilipelit ja –sovellukset sisältävät jo nyt lisättyä todellisuutta ja tämä saattaa olla polku kohti virtuaalimaailman tuomaa uudenlaista kuvaa.
1990-luvulla monet pelaajat pettyivät, kun VR-todellisuuden vallankumousta ei koskaan tullutkaan. Tutkimus ja taustatyö jatkui kuitenkin kaikessa hiljaisuudessa ja nyt virtual reality –markkinoiden kehityssuunta on ylöspäin. Virtuaalitodellisuus tulee tuomaan hyötyjä monille markkinoille sekä paljon uudenlaista iloa ja viihdettä tavallisten ihmisten arkiseen aherrukseen.
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »