Nokia on esitellyt uuden operaattoreiden insinöörien työtä tehostamaan suunnitellun digitaalisen avustajan MIKAn. Varsin suomalaiselta lyhennettynä kalskahtava nimi juontaa juurensa sanahirviöstä Multi-purpose Intuitive Knowledge Assistant.
Puheohjattu MIKA tarjoaa operaattorien verkkoa hallinnoiville insinööreille nopeamman pääsyn kriittisiin tietoihin, kertoo Nokia, joka kehuu MIKAa ensimmäiseksi erityisesti operaattorialalle treenatuksi digitaaliseksi avustajaksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokian tekemien analyysien perusteella MIKAn käyttöönotto voi vapauttaa jopa yli tunnin tehokasta työaikaa verkkoinsinööreille tarjoamalla nopeamman pääsyn tietoihin sekä suosituksia. MIKA perustuu Nokian älypalvelujen AVA-alustalle ja on saatavilla verkko- sekä mobiilikäyttöliittymän kautta. MIKAssa yhdistyvät lisätty älykkyys sekä laaja tietokanta asiakirjoja ja datalähteitä, joihin lukeutuu myös parhaita käytäntöjä Nokian verkkoprojekteista ympäri maailmaa kerättynä Nokia AVA -tietokirjastoon.
Samalla MIKAn kanssa Nokia esitteli myös 3G- ja 4G-verkkolaitteiden korjaustarpeen ennakoivan Predictive Repair -palvelun. Nokian mukaan uusi palvelu voi ennustaa laitteiston hajoamisen Bell Labsin koneoppimisen algoritmeilla ja suositella korvaamista 14 päivää ennakkoon 95 prosentin tarkkuudella. Palvelun käyttöönotto säästää operaattoreilta kustannuksia sekä parantaa myös verkon toiminnan laatua – esimerkiksi turhat käynnit tukiasemilla vähenevät ja vaihtolaitteiden varastoa voidaan pienentää.
Nokia MIKA on tarjolla operaattori-asiakkaiden kokeiltavaksi nyt ja sitä tullaan esittelemään helmi-maaliskuun vaihteen Mobile World Congressissa. Nokia Predictive Repair tulee asiakkaiden kokeiltavaksi maaliskuussa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »