Spotify ei näillä näkymin ostakaan toista merkittävää musiikkipalvelua SoundCloudia toisin kuin syyskuun lopulla huhuttiin.
TechCrunchin Spotify-lähteen mukaan kuukausia jatkuneet neuvottelut loppuivat viimeisen viikon aikana. Lähteen mukaan Spotify vetäytyi, koska se ”ei tarvitse ylimääräistä päänsärkyä lisensoinnista potentiaalisena listautumisvuotena”. Spotifyn odotetaan yleisesti listautuvan pörssiin ensi vuoden aikana – osittain sen nostaman viime rahoituskierroksen vahvasti listautumiseen kannustavien ehtojen myötä.
SoundCloudin ostolla Spotify olisi kasvattanut käyttäjämääräänsä, ja mahdollistanut tulevan kasvun yrittämällä kääntää SoundCloudin ilmaiskäyttäjiä maksaviksi asiakkaiksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Musiikkipalvelujen taistossa Spotify on johtaja: sillä on yli 40 miljoonaa maksavaa tilaajaa ja yli 100 miljoonaa käyttäjää. Applen musiikkipalvelu seuraa perässä 20 miljoonalla tilaajalla. Musiikkipalveluiden osalta asiakasmäärällä on myös strategista merkitystä, sillä kilpailua käydään osittain muun muassa yksinoikeuksilla. Tämä ei kuitenkaan ole ollut markkinajohtaja Spotifyn, vaan ennemminkin muiden ensisijainen strategia houkutella uusia käyttäjiä.
SoundCloudin musiikkisisällöstä suuri osa on suurista levy-yhtiöistä riippumatonta, mikä hajauttaisi Spotifyn näkökulmasta sen palvelun tarjontaa ja osittain myös vahvistaisi neuvotteluasemaa suhteessa musiikkioikeuksien haltijoihin ja levy-yhtiöihin. Spotifyn liiketoiminnan suurin haaste on tulojen valuminen musiikkioikeuksien haltijoille niin voimakkaasti, että kannattava liiketoiminta pidemmälläkään aikavälillä on vaikeaa.
SoundCloudia voidaan kuvailla musiikin ja muiden äänitiedostojen YouTubeksi – SoundCloudissa voi helposti kuka tahansa julkaista musiikkia, minkä lisäksi palvelussa on muun muassa paljon remiksejä ja myös sisältöä nousevilta, aivan uusilta artisteilta. SoundCloud neuvotteli myös pitkään oikeuksista levy-yhtiöiden ja muiden kanssa, mutta on nyt saanut julkaistua oman maksullisen tilauspalvelunsa.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
TechCrunchin mukaan Spotify on tavoitellut SoundCloudin ostoa jo kahdesti aiemminkin, mutta tuolloin keskustelut näyttävät katkenneen ennen kaikkea eripuraan kauppahinnasta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »