Teleforumin ja Teknologiateollisuuden Paras Mobiilipalvelu 2016 -kilpailussa parhaan kansainvälisen potentiaalin omaavana palveluna Slushin ensimmäisenä iltana palkitun edullisia ravintola-annoksia ruoan hävikkiä vähentäen tarjoavan ResQ:n kansainvälistyminen on jo hyvässä vauhdissa.
Suomessa kymmeniä tuhansia käyttäjiä vajaassa vuodessa julkaisunsa jälkeen saanut palvelu on jo laajentunut Ruotsiin, Viroon, Alankomaihin sekä Saksaan.
ResQ on tarjolla sovelluksena Androidille ja Applen iOS-laitteille sekä lisäksi verkkoselaimen kautta. Palvelussa ilmoitetaan ruoka-annoksista, jotka ravintolat myyvät tavallista edullisemmin välttyäkseen hävikiltä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Myynti ja lanseerauksen valmistelut ovat työn alla jo parissa uudessa lisämaassa”, kertoi ResQ:n perustaja ja toimitusjohtaja Tuure Parkkinen Mobiili.fille.
Kaiken kaikkiaan tarve ja mahdollisuus hävikkiruoan vähentämiselle on lähes universaali. Kuten monille – tai jopa lähes kaikille – yrityksille, suurin haaste kasvussa myös ResQ:lle on ollut hyvien työntekijöiden löytämisen hankaluudet. ”Mielenkiinto ulkomailla on ollut suurta niin kuluttajien kuin ruokapalveluiden tarjoajienkin joukossa. Suurin haaste on ollut löytää oikeat henkilöt rakentamaan paikallista markkinaa. Innokkaita hakijoita toki tulee paljon, usein satoja, mutta oikea osaamisyhdistelmä yhdistettynä oikeaan asenteeseen on paljon harvinaisempi”, toteaa Parkkinen.
Matkan varrella Parkkinen kertoo jo myös kertyneen paljon oppia, jonka perusteella on niin kehitetty palvelua kuin myös pohdittu ja perusteltu laajentumismahdollisuuksia eri maihin. ”Olemme oppineet paljon siitä, millaisissa kaupunkirakenteissa palvelu toimii parhaiten, mikä on ’kriittinen massa’ tarjoaja- ja käyttäjäpuolella sekä millaisiin ruokapalvelutarjoajiin milläkin markkinoilla kannattaa keskittyä.”
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisäksi on Parkkisen mukaan myös ymmärretty, että erilaiset markkinat voivat vaatia toisista poikkeavia ratkaisuja. Vaikka idea sinällään saattaakin olla universaali, yksityiskohdissa voidaan tarvita paikallista hienosäätöä. ”Ruokapalveluissa toimialarakenne ja toimintatavat, kuten tarjonnan valmisteluprosessi, ruoka-ainestilaukset, aukioloajat, suositut maksutavat ja niin edelleen, vaihtelevat yksittäisissä yrityksissä kuitenkin huomattavasti. Palvelua, sen käyttötapoja ja myyntiprosesseja ei siis voi sellaisinaan viedä uuteen markkinaan ja olettaa samojen käytäntöjen toimivan kuin Suomessa.”
Seuraavaksi ResQ aikoo keskittyä kasvuun jo tähtäimeen otetuilla nykymarkkinoillaan. ”Nykyisissä kohdemarkkinoissamme on kuitenkin vielä paljon kehitettävää ja keskitymme nyt rekrytointiin sekä yhteistyön aloittamiseen merkittävien kumppanien kanssa näissä maissa. Myös tarjontapuolella valikoima laajenee ja monipuolistuu merkittävästi nykyisillä markkinoillamme”, kertoo Parkkinen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »