Apple saattaa esitellä kaarevalla OLED-näytöllä varustetun iPhonen jo ensi vuonna, uutisoi Wall Street Journal. Lehden mukaan Applen alihankkijoita on pyydetty nostamaan ohuiden OLED-näyttöjen tuotantoa ja toimittamaan prototyyppinäyttöjä, joiden resoluutio on korkeampi kuin Samsungin laitteissa.
WSJ kuvailee, kuinka Apple kamppailee hidastuvaa iPhone-myyntiä vastaan ja kuinka yhtiölle kerääntyy paineita esitellä ensi vuonna todellinen hittipuhelin, kun iPhone täyttää 10 vuotta. WSJ:n mukaan yksi mahdollinen ratkaisu voisi olla OLED-näyttöä käyttävä huippumalli, mutta kalliin näytön vuoksi se olisi muita iPhone-malleja kalliimpi. Tällaista ratkaisua on aiemmin ennustanut muun muassa Apple-analyytikko Ming-chi Kuo.
Apple iPhone 8
- iOS
- Lasi + alumiini
- 4,7" IPS LCD + True Tone -näyttö
- Sormenjälkilukija edessä
- 12 Mpiks. kamera
- Apple A11 Bionic -piiri
- 1821 mAh akku
WSJ:n mukaan Apple ei kuitenkaan välttämättä esittele kaarevalla OLED-näytöllä varustettua puhelinta vielä ensi vuonna, sillä se on yksi yli kymmenestä erilaisesta prototyypistä, joita Apple tällä hetkellä testaa ensi vuotta varten.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen iPhone-malleissa käyttämät LCD-näytöt ovat keränneet kehuja laadustaan, mutta kilpailijat, kuten Samsung ja Huawei, ovat jo esitelleet ohuemmilla ja kevyemmillä OLED-näytöillä varustettuja puhelimia. OLED-näyttöjen etuna on, etteivät ne tarvitse erillistä taustavalaistusta, minkä vuoksi niistä voidaan tehdä myös kaarevia. OLED-näytöt ovat kuitenkin kalliita valmistaa, ja yhden näytön kustannukset saattavat olla kymmeniä dollareita enemmän kuin LCD-näytöllä.
WSJ:n mukaan pitkäaikainen sopimus OLED-näyttöjen toimittamisesta Applelle voisi olla miljardien dollarien arvoinen sopimus näyttövalmistajille, joista monien toiminta on ajautunut tappiolliseksi. Tutkimusyhtiö IHS Markit ennustaa OLED-näyttöjen markkinoiden arvoksi jopa 18,6 miljardia dollaria (17,5 miljardia euroa nykykurssilla) vuonna 2018. Viime vuonna LCD-näyttöjen myynti älypuhelinkäyttöön kerrytti liikevaihtoa yhteensä 20,8 miljardia dollaria ja OLED-näyttöjen myynti 10,6 miljardia dollaria.
Apple on perinteisesti pyrkinyt hajauttamaan komponenttihankintojaan useille alihankkijoille, ja LCD-näyttöjä sille ovat toimittaneet LG Display, Japan Display ja Sharp. Samsung on kuitenkin näitä valmistajia selvästi edellä OLED-investoinneissa. WSJ:n lähteiden mukaan Apple saattaakin aluksi turvautua etupäässä Samsungin OLED-näyttöihin, mutta haluaa muiden valmistajien lisäävän OLED-tuotantoa vuodelle 2018.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »