Microsoft on kiivaassa älypuhelinten ja ekosysteemien välisessä taistelussa ottanut mainontaankin mukaan kovat otteet: minuutin pituisessa mainosvideossa käydään vihkimistilaisuuden aikana ensin sanasotaa iPhonen ja Galaxyn käyttäjien välillä – ja sitten sanailu kiihtyy kunnon tappeluksi.
Kyseessä on siis mainosvideo, mutta sen julkaisemisen tarkoitus tässä yhteydessä EI ole mainostaa mitään yllämainituista tuotteista.
Microsoft on monin tavoin yrittänyt edistää Windows-puhelinten myyntiä, mutta uudessa TV-mainoksessa esitetään kahden pahimman kilpailijan laitteiden käyttäjät kovin agressiivisina omien ekosysteemiensä puolustajina. Tällainen tapa tuoda kilpailijat mukaan oman tuotteen mainonnan yhteydessä on aina riski. Jotkut iPhonen ja Galaxyn käyttäjät saattavat jopa ottaa ’herneen nenäänsä’ tämän mainoksen nähtyään, vaikka mainos aivan ilmeisesti on huumorimielessä toteutettu.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainoksen alussa eräs häävieraista pyytää toista vierasta siirtymään valtavan puhelimensa kanssa pois tieltä, jotta itse saa iPhonellaan kuvattua hääparia. Galaxyn käyttäjä kysyy, tarkoittaako mies hänen ’valtavan upeaa Galaxy-puhelintaan’, ja naurahtaa. Sanailu kiihtyy pian muiden vieraiden toimesta ja lopuksi tapellaan oikein kunnolla ja herjat lentävät. Eräs vanhempi herra istuu lattialla pöydän alla ja huutaa puhelimeensa: ”Etsi karate, karate!”, toinen heitetään hääkakun päälle ja heittäjän kysymys kuuluu: ”Löytyykö tuohon sovellus?”
Mainoksen lopussa Lumia 920 -puhelinta kädessään pitelevä miestarjoilija kysyy vieressään rauhallisesti seisovalta naistarjoilijalta: ”Mitä luulet, lopettaisivatko nuo tappelun, jos tietäisivät Nokian Lumiasta?”, johon nainen vastaa: ”Enpä tiedä, nuo taitavat pitää tappelemisesta.” Myös naisella on kädessään Nokian Lumia 920.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mainoksessa ei suoranaisesti verrata iPhonen, Samsungin tai Nokian puhelinten ominaisuuksia toisiinsa, mutta Lumian käyttäjät esitetään rauhallisina ihmisinä ja Nokian puhelin hyvänä vaihtoehtona. Sinänsä positiivista, mutta iPhonen ja Samsungin omistajat voivat taas tulkita mainoksen niin, että heidät esitellään ylimielisinä ja agressiviisina ihmisinä. Microsoft ei tietenkään ole ainoa yritys, joka mainoksessaan kohdistaa iskuja kilpailjoihin, ja mm. Samsung on omissa mainoksissaan napauttanut Blackberryä ja iPhonea. Suurin osa pitänee kuitenkin mainosta toimivana ja hauskana, ja aika näyttää, miten se Yhdysvalloissa on tehonnut kohderyhmään.
Microsoftin Windows Phonen osuus Yhdysvaltojen älypuhelinmarkkinoista on edelleen pieni, vaikka Lumian myynti on ollut hienoisessa nousussa. Markkinatutkimuksissa Windows Phonen osuuden ennustetaan kuitenkin pysyvän alle kymmenessä prosentissa jatkossakin, ja mm. Yankee Groupin ennusteen mukaan Windows Phonen osuus olisi Microsoftin kotimaassa Yhdysvalloissa vain 7 % vuosina 2015 – 2017.
Ehkä tätä mainosta ei Suomessa saisi televisiossa esittää väkivaltaisuutensa vuoksi…? Huumori on vaikea laji, varsinkin mainonnassa, mutta todennäköisesti suurin osa yleisöstä ainakin naurahtaa tämän mainoksen nähdessään. Katsokaa ja kertokaa toimiiko tämä vai ei – ja jos niin kenen eduksi:
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »