Facebook ja sen omistama Oculus ovat kertoneet tänään Oculus Connect -kehittäjätapahtumassa, miten ne aikovat viedä omaa virtuaalitodellisuuden ratkaisuaan eteenpäin.
Facebookin perustaja Mark Zuckerberg myönsi tilaisuudessa, että virtuaalitodellisuuden liikkeellelähtö ei ole välttämättä vastannut kaikkein kovimpia odotuksia. Oculus Riftin toimitukset käynnistyivät keväällä ”hieman hitaalla aloituksella”.
Nyt Zuckerbergin mukaan kuitenkin päivittäin virtuaalitodellisuuskäyttäjiä on yli miljoona. Tähän kuitenkin on laskettu mukaan todennäköisesti ainakin Oculus Rift -käyttäjien lisäksi Samsung Gear VR -käyttäjät, mahdollisesti muitakin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Me olemme täällä tekemässä VR:stä seuraava merkittävää tietotekniikan alustaa”, kommentoi Zuckerberg kehittäjätapahtuman avajaisten lavalla. ”Facebookilla olemme tähän sitoutuneita.”
Facebook osti Oculusin kahden miljardin dollarin arvoisessa kaupassa vuonna 2014.
Oculus Touch -ohjaimet saataville 6. joulukuuta
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Pitkään odotetut Oculus Rift -virtuaalitodellisuussilmikkoa tukevat Oculus Touch -kosketuskäsiohjaimet ovat tulossa vihdoin saataville 6. joulukuuta alkaen. Ennakkotilaukset käynnistyvät 10. lokakuuta.
Hinnaksi kerrottiin 199 dollaria. Ohiainten mukana toimitetaan myös VR Sports Challenge ja Unspoken sekä lisäkamera-anturi, joka sijoitetaan pelialuetta kohti.
Lisäksi erikseen myyntiin tuoda vielä kolmas anturi, jonka avulla Riftin saa toimimaan koko huoneen laajuisesti. Tämän hinta on 79 dollaria ja se tulee myös saataville 6. joulukuuta alkaen.
Myös aiempien korvan päälle asettuvien kuulokkeiden lisäksi Oculus Riftille tulee joulukuussa tarjolla uudet in-ear-nappikuulokkeet 49 dollarin hintaan. Kuulokkeiden kerrottiin olevan suunnitellut erityisesti VR-käyttöön. Esimerkiksi äänieristyksen luvattiin olevan hyvä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Alempi vaatimustaso tietokoneelle
Uusien Timewarp ja Spacewarp -tekniikoiden ansiosta Oculus Riftin PC-tietokoneelta vaatimia vähimmäiskomponenttivaatimuksia lasketaan.
PC:t tarvitsevat jatkossa vähintään NVIDIA 960:n tai paremman näytönohjaimen, Intel i3-6100 / AMD FX4350 tai paremman suorittimen, vähintään 8 gigatavua RAM-muistia, HDMI 1.3 -liitännän, yhden USB 3.0 -liitännän ja kaksi USB 2.0 -liitäntää sekä vähintään Windows 8:n.
Oculus-valmiiden tietokoneiden hinta on näin putoamassa aiemmasta tuhannesta dollarista alle 500 dollariin. Lisäksi tulossa on myös Oculus-valmiita kannettavia tietokoneita.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Hyvä sulava VR-kokemus vaatii vähintään 90 kuvan sekunnissa ruudunpäivitysnopeutta.
Timewarp on tekniikoista korjaava ja se voi syöttää väliin synteettisesti luotuja kuvia, jos tietokoneen tehot eivät ajoittain riitä. Spacewarp puolestaan on tekniikoista rajumpi ja mahdollistaa alemmat laitteistovaatimukset. Siinä tietokone tuottaa vain 45 kuvaa sekunnissa ja toiset 45 luodaan synteettisesti Riftissä näiden perusteella väleihin pitämään kokonaisuus sulavana.
Sosiaalinen laajennettu virtuaalinen todellisuus
Virtuaalitodellisuus laajentuu sananmukaisesti myös laajennetuksi todellisuudeksi, kun tosimaailman kamerakuvan päällä näkyvät virtuaalihahmot ja muut -lisäykset tulevat osaksi Oculus-kokemusta.
Tätä kutsutaan sosiaaliseksi virtuaalitodellisuudeksi.
Näissä virtuaalimaailmoissa voi esimerkiksi pelata muiden käyttäjien kanssa pelejä, miekkailla tai katsella yhdessä televisiota. Lisäksi niissä voi myös soittaa Messenger-videopuheluita tai ottaa VR-selfien heti Facebookiin jaettavaksi.
Jokainen voi luoda oman virtuaalisen avatarinsa, jolla voi osallistua erilaisiin virtuaalisiin juhliin sekä huoneisiin.
Carmel – verkkoselain virtuaalitodellisuuteen
Toisena uutena toimintoavauksena kerrottiin kehitettävän uutta, täysin virtuaalitodellisuuteen optimoitua uutta Carmel-verkkoselainta.
Kehittäjäversio Carmelista tullaan julkaisemaan pian ja selain tulee toimimaan kaikissa Oculus-laitteissa.
Verkkokehittäjille tarjolle tulee React VR JavaScript -paketti WebVR-valmiiden verkkosisältöjen luomiseen. Tämä voisi myös madaltaa huomattavasti kynnystä VR-sisältöjen tekoon – samalla tavoin kuin verkkosivustoja on mobiilisovelluksia helpompi kehittää.
Itsenäinen virtuaalitodellisuuslaite kehitteillä
Oculusilla on kehitteillä uusi virtuaalitodellisuuslaite, joka täydentää sen valikoiman nykyisen tehokkaan tietokoneeseen johdolla yhdistyvän Oculus Riftin sekä yhteistyökumppaninsa Samsungin tarjoaman mobiilin Gear VR:n välillä.
Myös hinnaltaan laite voisi asettua näiden välimaastoon.
Toistaiseksi esitelty nykyistä Oculus Riftiä ulkoisesti pitkälti muistuttanut laite on kuitenkin vasta prototyyppivaiheessa eikä tarkempia tietoja vielä kerrottu.
250 miljoonan dollarin lisäsijoitus VR-sisältöön
Facebook ja Oculus sijoittavat myös 250 miljoonaa dollaria lisää VR-sisältöjen tuotantoihin jo tähän mennessä sijoitettujen 250 miljoonan dollarin jatkoksi.
Lisäksi erityisesti koulutusaiheisiin virtuaalitodellisuusratkaisuihin Facebook panostaa 10 miljoonaa dollaria.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »