Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmä nousi alkuvuonna tammi-maaliskuussa 7,5 prosentin markkinaosuuteen tablettilaitteiden toimituksista, kertoo tutkimusyhtiö Strategy Analyticsin tuore tilasto. Myös Androidin osuus kasvoi vuodentakaisesta. Häviäjä oli Apple.
Vielä vuosi sitten Strategy Analytics arvioi Windowsin osuuden tableteissa 0,0 prosenttiin. Nyt ensimmäisen neljänneksen aikana Windows 8 ja RT -tablettilaitteita toimitettiin markkinoille 3,0 miljoonaa kappaletta, kun kaikkien tablettilaitteiden yhteistoimitukset olivat 40,6 miljoonaa. Strategy Analyticsin mukaan Windowsin yleistymistä hidastavat rajallinen jakelu, sovelluksien puute sekä hämmennys markkinoilla.
Applen markkinaosuus on tableteissa laskenut jyrkästi vuoden aikana huolimatta sen tablettitoimitusten noususta vuodentakaisesta 11,8 miljoonasta iPadista nyt 19,5 miljoonaan iPadiin. Markkinaosuus rysähti 63,1 prosentista 48,2 prosenttiin. Android kuuluu markkinoiden voittajiin: sen osuus tablettitoimituksista kasvoi 34,2 prosentista 43,4 prosenttiin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Maailmanlaajuisest brändättyjen tablettien toimitukset ylsivät kaikkien aikojen korkeimpaan lukemaan, 48,6 miljoonaan kappaleeseen vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä toimitusten kasvaesssa 117 prosenttia vuoden 2012 ensimmäisen neljänneksen 18,7 miljoonasta”, toteaa Strategy Analyticsin tablettitutkimuksesta vastaava johtaja Peter King.
Strategy Analyticsin edellä mainituissa luvuissa ei oteta huomioon nimettömiä tablettilaitteita. ”Kun lisäämme nimettömät tabletit mukaan joukkoon, Androidin markkinaosuus koko tablettimarkkinasta nousee merkittävästi 52 prosenttiin ja iOS:n laskee 41 prosenttiin, koska valtaosa nimettömistä tableteista on edullisen hintaluokan Android-malleja, jotka ovat suunnattu eri markkinoille kuin brändätyt tabletit”, kommentoi King.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »