Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoi tiedotustilaisuudessa tiistaina liikennekaaren etenemisestä. Hallituspuolueet ovat päässeet sopuun liikennekaaren eli liikennepolitiikan laajan uudistuksen sisällöstä.
Bernerin mukaan kyydinvälityspalvelut kuten Uber toimivat tulevaisuudessa yhteisillä pelisäännöillä ja avoimessa tietorajapinnassa. Käytännössä avoimella rajapinnalla tarkoitetaan, että esimerkiksi reitit ja hinnat kerrotaan avoimesti. Lisäksi matkan kokonaishinta on voitava kertoa asiakkaalle jo ennen matkan alkua.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Palveluiden tuottajilla, eli esimerkiksi Uber-kuskeilla, on jatkossakin oltava ajolupa. Yksi liikennekaaren ehdotuksista oli, että pienimuotoinen toiminta, eli alle 10 000 euron liikevaihtoon jäävä ajo olisi mahdollista ilman lupaa, mutta perussuomalaiset saivat lopulta tahtonsa läpi, ja ajolupa on oltava myös pienimuotoisessa toiminnassa. Vaikka taksitoimintaan jatkossakin tarvitaan ajolupa, tullaan määrä- ja hintasääntelystä luopumaan.
Uber olisi toivonut, että pienimuotoinen toiminta olisi ollut mahdollista ilman erillistä ajolupaa. Tästä pettymyksestä huolimatta Uberin Suomen maajohtaja Joel Järvisen mukaan liikennekaari on hyvä avaus ja voi luoda lisää työpaikkoja sekä lisätä edullista liikkumista. Hän olisi kuitenkin toivonut uudistukselle nopeampaa aikataulua. Uudistuksen on määrä tulla voimaan heinäkuussa 2018. Siihen asti Uberin tilannetta voidaan pitää jossain määrin epäselvänä, kun nykyiset taksilupavaatimukset ovat edelleen voimassa. Uber ei kuljettajiltaan ole lupia edellyttänyt.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »