Itseajavat autot ovat tämän hetken kuuma aihe, kun monet autovalmistajat ja muut teknologiayritykset kehittävät robottiautoja kovaa vauhtia. Myös paljon otsikoissa pyörinyt kyydinvälityspalvelu Uber on mukana menossa ja haluaa pitkällä tähtäimellä korvata sen yli miljoona ihmiskuskia robottikuljettajilla. Yksi koko alan kannalta merkittävä askel otetaan vielä tämän kuun aikana, kun Uber tuo itseohjaavat autot kyyditsemään asiakkaita Pittsburghin kaduilla.
Uber on testannut itseajamisen toiminnoilla varustettuja autoja Pittsburghissa jo toukokuusta asti. Seuraavaksi yhteistyössä Volvon kanssa Uber tuo itseajavia autoja kuljettamaan asiakkaita, kertoo uutistoimisto Bloomberg. Vaikka autoissa on täysi valmius itsenäiseen ajamiseen, on mukana sekä hätäkuljettaja että tietoa keräävä apukuljettaja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lukuisilla erinäisillä antureilla varustettujen Volvo XC90 -katumaastureiden rattien takana istuvat hätäkuljettajat, jotka tarttuvat hallintalaitteisiin, jos auton omat järjestelmät jostain syystä eivät autoa hallitse. Esimerkiksi Pittsburghin satojen siltojen ylittäminen tuottaa automatiikalle vaikeuksia, kun ympärillä ei ole selkeitä kiintopisteitä, kuten taloja. GPS-paikannuksen metrien mittainen tarkkuus ei riitä, vaan itseajavien autojen on tiedettävä sijaintinsa senttimetrien tarkkuudella.
Hätäkuljettajan lisäksi autossa istuu apukuski, joka tekee muistiinpanoja tietokoneella, ja koko ajotapahtuma tallennetaan kameroin niin sisä- kuin ulkopuoleltakin. Takapenkillä taulutietokone kertoo matkustajille, että kyseessä on itseajava auto. Tarkoitus on totuttaa matkustajat ajatukseen, ettei autossa välttämättä olisi ihmiskuljettajaa. Testijakson aikana asiakkaat voivat saada kyydikseen itseajavan auton täysin sattumanvaraisesti, ja toistaiseksi kyydit testiautoissa ovat myös maksuttomia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uber ja Volvo tekevät projektia yhteistyönä ja Volvon on määrä toimittaa Uberille vuoden loppuun mennessä sata autoa testikäyttöön. Uber ja Volvo ovat sopineet käyttävänsä yhteensä 300 miljoonaa dollaria tavoitteenaan kehittää täysin liikennekelpoinen autonominen auto vuoteen 2021 mennessä. Volvon mukaan Uberin robottiautokyyti saattaa tulevaisuudessa olla jopa halvempaa kuin omalla autolla liikkuminen. Volvo Carsin toimitusjohtaja Håkan Samuelssonin mukaan jotkut voisivat nähdä tämän uhkana, mutta Volvolla se nähdään mahdollisuutena.
Uber ei ole sitoutunut kehittämään autoja vain Volvon kanssa. Se aikoo tehdä yhteistyösopimuksia myös muiden autovalmistajien kanssa. Toisin kuin Google ja Tesla, Uber ei halua kehittää omia itseajavia automalleja, vaan sovittaa teknologiaansa eri valmistajien autoihin.
Aiemmin kesällä Uber sopi ostavansa 91 ihmistä työllistävän Otto-nimisen startup-yrityksen. Sen taustalla on useita Googlen entisiä työntekijöitä, joilla on kokemusta muun muassa Google Mapsista ja Googlen itseajavista autoista. Otto on kehittänyt järjestelmän, jolla on tarkoitus ohjata isoja kuorma-autoja ja rekkoja maanteillä. Otton teknologiaa käytetään Uberin itseajavissa autoissa ja sitä käytetään myös tulevaisuudessa perustettavassa Uber-tyyppisessä tavarankuljetuspalvelussa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »