Sonyn mobiiliyksikön liiketoiminta elpyi plussalle vuoden toisella kalenterineljänneksellä huhti-kesäkuussa.
Sony on suorittanut viimeisen parin vuoden aikana mobiilissa liiketoiminnassaan merkittävän strategiamuutoksen jättäytyessään pois suurien volyymien tavoittelusta keskittyäkseen pienempään määrään kalliimpien hintaluokkien tuotteita, jotka toivottavasti johtaisivat myös parempaan kannattavuuteen.
Strategia näyttää toistaiseksi lupaavalta. Nyt huhti-kesäkuussa Sonyn mobiiliyksikön eli käytännössä puhelinten ja tablettien myynnin liikevaihto laski 33,7 prosentilla vuotta aiemmasta (30 prosenttia ilman valuuttakurssien eroja) 185,9 miljardiin jeniin eli euroissa reiluun 1,6 miljardiin, mutta kannattavuus parani liikevoiton kavutessa plussalle 0,4 miljardiin jeniin. Käytännössä yksikkö teki nollatuloksen voiton oltua euroissa mitattuna vain joitakin miljoonia.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sonya avittivat tulosparannuksessa tosin myös valuuttakurssit, joiden muutokset toivat tulokseen hyvää 4,4 miljardia jeniä, joita ilman liikevoitto olisi edelleen ollut joitakin kymmeniä miljoonia euroja pakkasen puolella. Nyt jenin vahvistuminen kuitenkin syövät kuitenkin Sonyn kilpailukykyä myynnissä.
Sonyn keskihintaluokan älypuhelinten myynti on pienentynyt, minkä lisäksi Sony on vähentänyt panostuksia maantieteellisille alueille, joissa sen toiminta ei ole ollut kannattavaa. Samalla kannattavuus parani nyt myytyjen tuotteiden paremmilla katteilla sekä kulusäästöillä. Vuotta aiemmin huhti-kesäkuussa Sonyn mobiiliyksikön tulos oli tappiolla 22,9 miljardia jeniä, sisältäen kuitenkin merkittäviä uudelleenjärjestelykirjauksia.
Monella eri toimialalla mobiililaitteiden lisäksi toimivan Sonyn huhti-kesäkuu ei sujunut kokonaisuutena tuloksen kannalta ruusuisesti. Liikevaihto supistui 11 prosentilla, liikevoitto 42 prosentilla ja nettotulos 74 prosentilla vuotta aiemmasta. Pääasiassa syypää tulokseen laskuun löytyy Sonyn puolijohdeyksiköstä, joka raportoi alaskirjauksia sekä kuluja maanjäristyksen aiheuttamista vahingoista. Sonyn bisneksistä eniten liikevoittoa kerrytti finanssipalvelujen yksikkö, joka tarjoaa muun muassa pankki- ja henkivakuutuspalveluja.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »