Samsung ostaa yhdysvaltalaisen pilvialustaa yrityksille tarjoavan Joyentin. Tarkoituksena kaupalla Samsungilla on vahvistaa omaa pilvi-infrastruktuuriansa tulevien palvelujen tarpeita silmällä pitäen.
Joyent on kilpaillut muun muassa Amazon Web Servicesin sekä Microsoftin Azuren kanssa yritysasiakkaista, joille se on tarjonnut pilvipalvelujen taustatekniikkaa palveluna. Samsung saa kaupan mukana myös ulkopuolisia pilvipalvelun yritysasiakkaita, mutta kaupan logiikka on hyödyntää Joyentia tarjoamaan palveluja Samsungille itselleen, sen omille palveluille. Samsungista tulee käytännössä Joyentin palveluiden suurin asiakas jatkossa. Tähän asti Samsung on käyttänyt Amazonin ja Microsoftin palveluja.
Yritysoston takana oli Samsungin älypuhelimista ja tableteista vastaava mobiiliyksikkö.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Joyent säilyy jatkossakin itsenäisenä Samsungin alla ja sen nykyjohto on jatkamassa. Toimintaa on tarkoitus harjoittaa erillään Samsungista, jotta muutkin asiakkaat voivat jatkaa palvelujen hyödyntämistä.
Samsung ja Joyent eivät kertoneet kauppahintaa. Viime vuosina Samsung on ostanut Yhdysvalloista myös älylaitteiden strategiansa perustaksi SmartThingsin 250 miljoonalla, ja LoopPayn 160 miljoonalla dollarilla. LoopPaysta luotiin myöhemmin oston jälkeen Samsung Pay -maksutoiminto.
Samsung on kertonut jo aiemmin yleisesti siirtävänsä panostuksiaan laitteista enemmän ohjelmistoihin ja palveluihin. Jatkossa yhä tärkeämpi osa-alue on muun muassa big data, joka vaatii huomattavaa laskenta- ja tiedonhallintakapasiteettia pilvessä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Muun muassa Joyentin tarjoamaa kapasiteettia voidaankin jatkossa hyödyntää Samsung-laitteiden kerryttämän datan analysointiin, minkä perusteella käyttäjille voidaan tehdä personoituja, älykkäitä ehdotuksia. ”Big data tulee olemaan jättimäinen hanke Samsungille”, kommentoi Wall Street Journalille Samsungin mobiiliyksikön teknologiajohtaja Injong Rhee. ”Samsung-laitteista tulee yhä enemmän älykkäitä, ja big data on todella avainkomponentti älykkyydessä ja personoinnissa.”
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »