Nokia kertoi tänään yrityskaupasta, jossa se 170 miljoonalla eurolla aikoo hankkia ranskalaisen terveys- ja hyvinvointilaitteistaan tunnetun Withingsin.
Mikä sai Nokian kiinnostumaan Withingsistä?
Vastaus on hyvin yksinkertainen, ja Nokia itse asiassa kertoo sen itsekin jo heti tiedotteensa otsikossa: ”Nokia suunnittelee hankkivansa Withingsin vauhdittaakseen pääsyään digitaalisen terveyden markkinoille”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Nokia tarvitsee Withingsin osaamista ja resursseja tuodakseen tehokkaasti markkinoille uusia digitaalisen terveyden laitteitaan.
Aiemmasta puhelin-Nokiasta rippeenä verkkotoiminnan rinnalle jäljelle jäänyt Nokian Technologies -yksikkö on patenttien ja teknologian muille lisensoinnin ohella kertonut jo aiemmin keskittyvänsä tulevaisuuden kehityksen osalta parille alueelle, jotka ovat digitaalinen media ja digitaalinen terveys. Näissä voidaan nähdä myös Nokian omia laitteita.
Jo aiemmin Nokian panostusalueista digitaalisen median puolelta tuttu uutuustuote on Nokian OZO-virtuaalitodellisuuskamera. OZOssa on kyse kuitenkin todella korkeahintaisesta ja hyvin pienen myyntivolyymin laitteesta.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Sen sijaan digitaalisen terveyden osalta Nokialla kaavaillut uutuustuotteet sijoittuisivat varmasti enemmän myös kuluttajamarkkinoille ja niitä tehtäisiin ja pitäisi myydä suurempia kappalemääriä.
Nokian Technologies-yksikössä on valtavasti tutkimus- ja tuotekehitysosaamista, mutta sillä ei ole ollut enää takanaan laajaa osaamista tuotekehityksen tulosten muuntamisessa eli tuoteistamisessa myytäviksi tuotteiksi eikä myöskään laajamittaisempaa myynti- ja markkinointiorganisaatiota eikä valmiiksi rakennettuja jakelukanavasuhteita. Nämä lähtivät puhelinliiketoiminnan mukana Nokialta Microsoftille. Ostamalla nyt Withingsin, saa Nokia kätevästi jälleen hankittua itselleen osaamisen ja resurssit, joiden avulla se voi jatkossa tuoda omia digitaalisen terveyden innovaatioitaan myyntiin valmiina tuotteina, laajojen valmiiden jakelukanavien kautta.
Näin se Nokia vauhdittaa Withingsin ostolla pääsyään digitaalisen terveyden markkinoille! Kyse on myynnistä, markkinoinnista ja jakelukanavista. Nokiaa ei niinkään kiinnosta Withingsin nykyliiketoiminnan tulosnumerot.
Withingsin aiempia omia tuotteita ovat olleen muun muassa aktiivisuusmittarit, vaa’at, lämpömittarit, verenpainemittarit, valvontakamerat ja vauvojen itkuhälyttimet.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Vuonna 2008 perustetulla Withingsillä on noin 200 työntekijää Ranskan Pariisissa, Cambridgessa Yhdysvalloissa ja Hong Kongissa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että Nokia ostaa jälleen ranskalaisen yrityksen. Ranskan painoarvo Nokiassa nousee näin jälleen hitusen puoliranskalaisen Alcatel-Lucentin kanssa tehdyn jättiyhdistymisen jälkeenkin.
Withingsin tuotteita on yleisesti pidetty onnistuneina ja laadukkaina. Tätä mieltä on myös Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa.
I have been using the @Withings portfolio for several months and the UX has been superior to all the other vendors. https://t.co/J1Fqu9fTJm
— Risto Siilasmaa 🇫🇮🇺🇦 (@rsiilasmaa) April 26, 2016
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Todennäköisesti jatkossa Withingsin nimi voi kadota kuvasta. Tähän Nokia ainakin viittaa tiedotteessaan puhumalla Nokiasta kuluttajien tunnistamana, arvostamana ja luottamana tuotemerkkinä. Withings-yrityskaupan pitäisi toteutua kolmannen vuosineljänneksen alkupuolella. Jos sen jälkeen tapahtuisi pikavauhtia, voitaisiin uusia Nokia-digiterveystuotteita nähdä markkinoilla jo loppuvuodesta, todennäköisimmin kuitenkin vasta alkuvuodesta 2017. Mobile World Congress 2017 voisikin olla sopiva paikka ja aika uuden Nokia-tuoteperheen lanseeraukseen.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »