Alkuperäisen Apple Watchin myyntiintulosta on nyt kulunut vuosi. Ensimmäisillä markkinoilla Apple Watchin toimitukset alkoivat viime keväänä 24. huhtikuuta 2015. Wall Street Journalin mukaan Apple valmistelee kellosta uutta versiota, joka on tuomassa merkittäviä parannuksia.
WSJ kertoo Applen työskentelevän lisätäkseen mobiiliverkkoyhteydet sekä nopeamman suorittimen seuraavan sukupolven Watchiin asiasta perillä olevien lähteiden mukaan.
Tarkempia yksityiskohtia WSJ ei raportissaan paljasta. Huhut Apple Watchin ympärillä ovat pyörineet muutaman eri mahdollisuuden ympärillä: yhdessä niistä jo nyt kesällä voitaisiin nähdä hieman päivitetty versio kellosta ja varsinaisen uuden, toisen sukupolven mallin aika olisi hieman myöhemmin, ehkä vasta ensi vuoden puolella. Toisaalta on huhuja liikkunut myös kellon uudistuksen esittelystä vasta myöhemminkin syksyllä, jolloin voisi olla kyse heti suuremmasta päivityksestä.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Apple Watch on myynyt markkinoilla kohtalaisen hyvin, vaikka sitä ympäröikin epäonnistuneen tuotteen maine. Odotukset Applea kohtaan ovat kasvaneet niin suuriksi ja iPhone-menestys on ollut niin valtava, ettei arvioitu 12-13 miljoonan Apple Watchin myynti ole säväyttänyt markkinoita. Apple on myös kappalemääräisesti markkinajohtaja älykelloissa halliten yli puolta markkinoista, vieläpä huomattavasti kilpailijoita korkeammalla keskimääräisellä myyntihinnalla.
WSJ vertaa Apple Watchin ensimmäisen vuoden myyntilukuja ensimmäisen sukupolven iPhoneen, joka myi noin kuusi miljoonaa kappaletta. Vuoden 2007 tilanteeseen nähden Apple on kuitenkin tänä päivänä aivan eri, valtavasti suurempi yritys, jolla on huomattavasti laajemmat resurssit tuoda tuotteita nopeammin laajasti markkinoille.
Vertailu ensimmäiseen iPhoneen voi olla kuitenkin paikallaan muutenkin kuin vain myyntilukujen osalta. Kuten WSJ huomauttaa, myös ensimmäinen iPhone kärsi monista ikävistä puutteistaan huikeista edistysaskelistaan huolimatta: se ei toiminut 3G-verkoissa, asennettavia sovelluksia ja App Storea ei vielä ollut eikä tekstiäkään voinut kopioida ja liittää. Myös Apple Watchin suurimmat ongelmat ovat heikot yhteydet sekä puuttuvat sovellukset. Sovellusten käyttöintoa Watchissa häiritsee niiden piinaava hitaus. Apple Watch etsii edelleen paikkaansa – asioita, joiden takia se oikeasti olisi ”pakko-ostos”.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
iPhonekaan ei kuitenkaan ollut myöskään ensimmäinen Applen tuote, josta tuli todellinen hitti, vaikka ensimmäinen versio ei varauksetonta arvostusta osakseen saanutkaan. Myös iPod oli ensin monien mielestä liian kallis, liian iso ja rajallisella muistilla varustettu, huomauttaa WSJ Watch-katsauksensa lopussa.
Nähtäväksi jää, onnistuuko Apple Watchinkin kanssa seuraavien sukupolvien kehityksen myötä kiihdyttämään sen myynnin epäilijät lopulta hiljentävään vauhtiin.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »