Apple julkisti eilen uuden nelituumaisen iPhone SE:n, uuden 9,7 tuumaisen iPadin, nyt nimellä iPad Pro, sekä lisäksi vielä uusia ranneketyylejä Apple Watchille.
Mutta miksi Apple nämä julkistukset teki? Miksi jokin aika sitten, vuosi tai pari sitten Applella on päätetty lähteä juuri näitä eilen nähtyjä uutuuksia kehittämään?
Apple iPhone SE
- iOS
- Alumiini
- 4,0" IPS LCD -näyttö
- Sormenjälkilukija edessä
- 12 Mpiks. kamera
- Apple A9 -piiri
- 1624 mAh akku
Halvimman mallin strategia vaihtuu: edellisten vuosien iPhonet -> iPhone 5c -> iPhone 5s -> iPhone SE
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Uusi iPhone SE korvaa tähän asti edullisimpana iPhonena laajasti myydyn iPhone 5s:n markkinoilla myyntiin saapuessaan maalis-huhtikuussa.
Pitkään Applen strategia iPhonen tarjoamiseksi edullisemmassa hintaluokassa oli myydä vanhempia malleja aiempaa pienemmällä hintalapulla uudempien lanseerauksen jälkeen. Vuonna 2013 iPhone 5s:n kanssa päivänvalon näki kuitenkin myös iPhone 5c, joka erottui selvästi kaikkien muiden iPhone-mallien joukosta muovikuorillaan ja kirkkailla värivaihtoehdoillaan.
Kaikesta päätellen iPhone 5c:n ilmentämä strategia ei toiminut – ainakaan niin hyvin kuin Apple oli ajatellut. Paras todiste siitä on, että tämä lähestymistapa on sittemmin haudattu. Viime syksynä iPhone 6s:n julkistuksen yhteydessä sen ja uuden Plus-mallin rinnalle myyntiin jäivät aiemmat iPhone 6 ja sen Plus-malli sekä vielä iPhone 5s edullisimmaksi vaihtoehdoksi. Tältä osin väliaikaisesti tapahtui siis paluu vanhaan, ”myydään vanhempaa mallia aiempaa edullisemmin” -strategiaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Mutta vain puoleksi vuodeksi. Applella on taas uusi lähestymistapa halvimman iPhonensa osalta iPhone SE:n julkistuksen myötä. Nyt Apple on ottanut vanhan tutun iPhone-designin ja ahtanut sen täyteen omassa mallistossaan parasta mahdollista, viimeisintä tekniikkaansa. Tarjolla kaupoissa onkin pian iPhone-kimara, jossa iPhone SE, iPhone 6s ja iPhone 6s Plus tarjoavat käytännössä (lähes) saman teknisen kattauksen neljän, 4,7 ja 5,5 tuuman kokoluokissa ja niiden välissä halukkaille on tarjolla vielä myös aiemmat iPhone 6 ja iPhone 6 Plus – vähän vanhemmalla tekniikalla, mutta suuremmalla näytöllä kuin iPhone SE:ssä.
Apple kertoi iPhone SE:n julkistuksen pohjustukseksi, että 2015 se myi 30 miljoonaa neljän tuuman iPhonea. Kaikkiaan iPhoneja myytiin 231,5 miljoonaa, joten nelituumaisten osuus oli vain 13 prosenttia kokonaisuudesta. Silti 30 miljoonan puhelimenkin myyminen on absoluuttisesti suuri asia – puhutaanhan reilusti yli 10 miljardiin dollariin kohoavasta liikevaihdosta.
Tämän takia iPhone SE on kuin onkin erittäin tärkeä uutuus Applelle – erityisesti vieläpä, kun Applen mukaan yksi kolmasosa uuden neljän tuuman iPhonen ostajista on ollut iPhone-ensikertalaisia. Edullisin malli tuo Applelle uusia asiakkaita, jotka myöhemmin ehkä vaihtavat uusiin kalliimpiinkin iPhoneihin jälleen puhelinta valitessaan.
Lisäksi iPhone SE voi kiihdyttää neljän tuuman koon suosiota: tällä hetkellä käytössä olevista karkeasti puolesta miljardista iPhonesta enemmistön on arvioitu olevan vielä nelituumaisia tai pienempiä. Osa näiden käyttäjistä haluaa uudenkin puhelimensa olevan kompakti, ja on ehkä tämän vuoksi pantannut päivitystä iPhone 6:een tai 6s:ään. Nyt heillekin on tarjolla uusi, sopivan kokoinen mutta viimeisimmän tekniikan suorituskyvyn ja kameran saralla tarjoava iPhone.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
iPadille haetaan piristystä – toisaalta hyväksytään tilanne
iPadien myynti on tunnetusti ollut vaikeuksissa jo useammatta vuotta. Perimmäiset syyt huikean nopeasti nousseiden mutta sittemmin laskuun lässähtäneiden myyntilukujen taustalla ovat selkeät: tabletit ovat melko yksinkertaisia laitteita ja iPad, jos ei vielä aivan ensimmäisessä versiossaan mutta nopeasti sen jälkeen oli nopeasti jo niin hyvä laite, että kehityskohtia on ollut sittemmin vaikea keksiä. Kun kyse on pitkälti kannettavasta lasiruudusta, ei uuteen päivittämisen tarvetta ilmene – toisin kuin näihin päiviin asti puhelimissa muun muassa eri aikoina näyttöjen, kameroiden sekä yhteysnopeuksien selvästi kehityttyä. Tabletit myös hajoavat ja kuluvat puhelimia vähemmän. Ja vielä yhtenä syynä tablettien ahdinkoon ovat viime vuosina puhelinten koot kasvaneet ja läppärit toisaalta keventyneet, mikä on rajannut selvästi tarvetta tabletille näiden välissä monien mielissä.
Applen vastaus tähän näyttää olleen siirtyminen ylöspäin. Viime vuoden loppupuolella nähtiin jo ihkauusi 12,9 tuuman iPad Pro, ja nyt myös 9,7 tuuman uusi iPad siirtyy Pro-sarjaan.
Ylöspäin siirtyminen tarkoittaa myös osittain suurempia panostuksia ammatti-, yritys- ja koulukäyttöön. Tämähän näkyy iPad Pro -malleissa erityisesti Apple Pencilin ja näppäimistön tuomisessa mukaan kuvioihin. Kumpikin on suunnattu enemmän vakavampaan käyttöön, ei niinkään peruskuluttajille.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Samoin ylöspäin siirtyminen näkyy pyrkimyksessä nostaa myytävien laitteiden keskihintaa eikä välttämättä niinkään itse myytyjen laitteiden määrää. 12,9 tuuman iPad Pro nosti iPadin uusiin hintaluokkiin reilusti tuhannen euron yläpuolelle. Nyt 9,7 tuuman iPad Prossa Apple tekee kaksi mahdollisesti myytyjen laitteiden keskihintaa nostavaa peliliikettä: lähtöhinta on satasen aiempaa korkeampi (mutta sillä saa nyt heti 32 gigatavun mallin) ja lisäksi iPad Pro -mallistojen huipulle on nyt tuotu uusi 256 gigatavun muistimäärän malliston tyyrein vaihtoehto.
Apple kertoi, että 9,7 tuuman iPadeja on historian aikana myyty yli 200 miljoonaa kappaletta. iPadien myynti vuoden 2015 loppuun asti on ollut yhteensä 308 miljoonaa, joten alkuperäisen iPad-koon osuus myynnistä on näin ollut noin kaksi kolmasosaa. Tosin viime vuosina se on ollut pienempi, kenties noin puolet kokonaisuudesta, koska pienempi iPad minihän tuli markkinoille vasta 2012 ensi kerran.
Joka tapauksessa iPad Prokin on Applelle erittäin tärkeä uutuus sen yhden merkittävän tuotekategorian nostamisessa takaisin kohti parempia aikoja.
Apple Watch päivittyy ehkä harvemmin, mutta tyylit useammin
Applen julkistuksista pienimuotoisimmat koskivat sen Watch-kelloa. Sille tulivat täysin uusi nailonrannekkeiden valikoima toiseksi vaihtoehdoksi Sport-rannekkeille malliston lähtöhintatasolle sekä lisäksi uusia nahkarannekevärejä ja milanolaisranneke myös mustana.
Applen Watch-valikoima oli jo aluksi hyvin laaja, ja on sittemmin vain laajentunut sekä virkistynyt tasaisesti tyyleiltään. Selvästi Apple kohtelee Watchin rannekkeita muotiesineinä, jotka päivittyvät valikoimaltaan eri sesonkeihin, nyt kevääseen 2016. Uusilla rannekevaihtoehdoilla Apple pystyy myös piristämään Watch-myyntiä tasaisesti muutenkin kuin täysin uuden mallin esittelyn yhteydessä.
Pienen hinnanalennuksen yhteydessä edullisin Watch-valikoima saa myös lisävaihtoehtoja nailonrannekkeista, jotka vaikuttavat Sport-rannekkeita hienostuneemmilta valinnoilta lähtöhintatasolla ja voivat kiihdyttää itsessään jo näin myyntiä.
Lisäksi Applen mukaan Watch-käyttäjistä yksi kolmasosa vaihtelee kellossaan käyttämiään rannekkeita. Applen mittakaavalla toimiessa on mahdollista, että lisärannekkeitakin myydään vuodessa jopa sadoilla miljoonilla taaloilla ja bruttokatteethan rannekkeissa ovat varmasti selvästi yli Applen koko keskimääräisen noin 40 prosentin. Ne ovat siis yksinäänkin kasvavaa, hyvää ja korkeakatteista bisnestä, jonka ansiosta ne myös ansaitsevat panostuksia.
Uusi toisen sukupolven Apple Watch -malli on luvassa näillä näkymin syksyllä. 1,5 vuotta ensimmäisen myyntiintulon ja kaksi vuotta julkistuksen jälkeen. Apple Watchin uudistumissykli ei välttämättä jatkossakaan ole jokavuotinen uuden laitteiston osalta. Sen sijaan uudistuminen tapahtuu jatkuvammin useamman kerran vuodessa uusilla rannekevaihtoehdoilla, jotka ehkä myös jatkossa voisivat tuoda lisätoimintojakin kelloon – vaikkapa terveydenhuollon saralla, jossa toiminnan Apple nosti jälleen eilen vahvasti esiin julkistustilaisuudessaan.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »