Apple Inc. sai patenttisalkkuunsa yhden patentin lisää, kun USA:n patenttivirasto myönsi Applelle 19.3.2013 patentin, joka liittyy niin sanotun lisätyn todellisuuden (AR = Augmented Reality) esittämiseen kosketusnäytöllä.
Uusi teknologia tuo monitoimilaitteisiin* synkronoidun, interaktiivisen lisätyn todellisuuden näyttöjärjestelmän, jolla voidaan laitteen kameralla kuvattuun videoon lisätä todelliseen objektiin liittyvää informaatiota.
(* patentissa mainitaan älypuhelin, tabletti, tietokone, pelikonsoli ja mediasoitin)
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Lisätty informaatio näkyy videokuvassa objektin päällä ja se voi olla peräisin tietokannasta, verkkokirjastosta tai verkkosivustolta. Videolla voi esiintyä useita objekteja, ja objekteihin lisätty informaatio voi olla myös laitteen käyttäjän tuottamaa tekstiä, jonka kirjoittamiseen käytetään kosketusnäyttöä.
Video ja informaatiokerros yhdistetään laitteen näytöllä, ja esimerkkinä hakemuksessa on käytetty laitteella kuvattua tietokoneen piirilevyä, johon AR-järjestelmä lisää objektin eri osia ja niiden toimintoja kuvailevat selitykset. Applen hakemuksessa mainitaan objektien tunnistamiseen käytettävän jo olemassa olevia tunnistusteknologioita.
AR-näyttö on siis interaktiivinen. Laitteen käyttäjä voi lisätä objektin tai objektien päälle muistiinpanoja, piirroksia, kuvia tai linkkejä mobiililaitteensa kosketusnäytöllä ja jakaa tiedot muiden vastaavien laitteiden käyttäjien kanssa. Uusi AR-teknologia mahdollistaisi myös näytön jakamisen, ja patenttihakemuksessa mainitaan myös liikkeentunnistus. Jaettujen ja synkronoitujen AR-näyttöjen avulla voisi antaa esimerkiksi tarkkoja suunnistusohjeita (ks. kuva alla: Appleinsider.com / USPTO).
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Myönnetty patentti ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Applen esittämä AR-teknologia voidaan sellaisenaan soveltaa laitteisiin, mutta esimerkiksi Nokian City Lens ja Google Glass ovat hyviä esimerkkejä siitä, että lisätty todellisuus on jo todellisuutta – ja lisää on varmasti tulossa.
Lisätyn todellisuuden sovelluksia on jo kymmeniä, ja mm. Blippar on tuonut lisätyn todellisuuden tuotemarkkinointiin. Blipparia ovat käyttäneet mm. Budweiser, Wrigley’s, McVitie’s Medley, Kit Kat ja Justin Bieber.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »