Musiikki oli ollut pitkään viime vuosina sivuroolissa Applella sen kasvaessa kiihkeästi iPhonen ja iPadin voimin, vaikka Applen nykyisen menestyksen siemeniä kylvettiinkin vuosituhannen vaihteen jälkeen iPod-musiikkisoittimilla ja iTunes-musiikkikaupalla.
Nyt Apple Musicin tulon myötä iTunes-musiikkikauppa on jäänyt jo täydellisesti taka-alalle, mutta niin ovat myös iPoditkin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Applen verkkosivustolla iPod-osio tippui nyt 13 vuoden jälkeen pois yläreunan päänavigaatiosta. Jos Applen verkkosivuilta haluaa yhä löytää tietoa iPodeista, täytyy niitä osata etsiä Music-osion sivun alareunasta. Applea iPodien markkinointi ei siis näytä enää kiinnostavan juuri lainkaan.
Ja eipä uusia versioita iPodeista olekaan esitelty sitten loppuvuoden 2012. Sen jälkeen nykyiseen mallistoon eli iPod shuffleen, iPod nanoon ja iPod touchiin on nähty vain pieniä, melko merkityksettömiä tallennustila-, väri- ja hintamuutoksia.
Apple myös lopetti iPodien tuottamasta liikevaihdosta ja kappalemyynnistä erikseen viestimisen siirrettyään ne tulosraportoinnissaan osaksi muiden tuotteiden ryhmää viime vuoden lopulla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Kovin todennäköiseltä nyt näyttää, että uudistuneita iPodeja ei tullakaan enää ikinä näkemään vaan ne katoavat pikku hiljaa kuvasta. Pitkään markkinoille sinnitelleen alkuperäisen iPodin lippua kantaneen iPod classicinhan myynti on jo päättynyt. Samoin käynee tulevan parin vuoden aikana muille, vielä nyt myynnissä oleville iPodeille.
Apple suuntaa katseensa musiikissa Apple Music -tilauspalvelun tuomiseen laitteilleen ja laajemmin luomaan Watch-kellosta neljännen merkittävän tukijalan laitevalikoimassaan iPhonen, iPadin ja Maccien rinnalle.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »