Suomalainen Rovio Entertainment suuntaa supersuosioon nousseella Angry Birds -pelisarjallaan seuraavaksi yhä vahvemmin ansaintaan mainosten kautta.
Rovio kertoi tänään vahvistaneensa mainosmyyntijoukkoaan, Rovion mukaan ”globaalia brändimainonnan kumppanuustiimiään”, uusilla rekrytoinneilla niin Pohjois-Amerikassa, Euroopassa kuin Aasiassakin. Uuden tiimin myötä Rovio on sanojensa mukaan nyt suora mediakumppani maailman suurimmille brändeille.
Lisäksi Rovio pyrkii luomaan tavallisten mainosten jatkoksi omanlaisiaan, integroituja mainontaratkaisuja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Rovion liike kohti peliensä vahvistuvaa rahaksi muuttamista mainosten avulla tapahtuu samalla, kun Rovion pelien myynti on laskussa. BGR-sivustolla suomalaisanalyytikko Tero Kuittinen kävi juuri eilen läpi Rovion pelien putoamista Applen App Storen eniten rahaa tuottavien sovellusten listoilla. Uusinkin Rovion peli, Angry Birds Star Wars, on tippunut ulos eniten rahaa tuottavien sovellusten listojen kymmenen kärjestä kaikissa maissa. Yhdysvalloissa Roviolla ei ollut tuottolistalla yhtään peliä edes TOP 50:ssä tällä viikolla, Kuittinen kertoo AppAnnien tilastoihin perustuen. Angry Birds Star Wars löytyi 66. sijalta ja Bad Piggies -possupeli oli romahtanut ulos TOP 100:stakin.
Applen sovelluskaupan eniten tuottavien sovellusten listaa hallitsevat nykyisin ilmaiset pelit ja sovellukset, jotka keräävät rahansa sovelluksensisäisillä vapaaehtoisilla ostoilla. Esimerkiksi ilmaisissa peleissä maksamalla voi edetä pelissä nopeammin. Suomalainen Supercell on tämän strategian hyödyntäjä ja sen viime vuonna lanseeratut Clash of Clans ja Hay Day -pelit ovatkin jatkaneet valtaansa App Storen tuottolistan kärkipaikoilla tämänkin vuoden puolella.
Pelien putoaminen tuottolistoilla ei ole Roviolle vielä kovin huolestuttavaa. Se voi kerätä jatkuvia tuloja yli 200 miljoonalta kuukausittaiselta pelaajalta mainoksilla, minkä lisäksi toki aina uuden pelin julkaisun yhteydessä Rovion vihaiset linnut keräävät itselleen huikean latausryntäyksen. Merkittävämpää kuitenkin on, että Rovio on strategiansa mukaisesti lähtenyt laajentamaan itseään pelitalosta laajemmaksi media- ja brändiyritykseksi.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tänäisessä tiedotteessaankin Rovio hehkuttaa pelien ulkopuolisia toimintojaan ja Angry Birds -tuotteitaan. Uutena tietona Rovio myös kertoi tänään, että oheistuotteet tuovat liikevaihdosta jo enemmistön eli yli 50 prosenttia. Vielä vuonna 2011 osuus oli 30 prosenttia Rovion 75,4 miljoonan euron liikevaihdosta.
Oheistuotteiden, joita löytyy aina pehmoleluista virvoitusjuomiin ja polkupyöriin, lisäksi Angry Birds on vallannut myös leikkipuistoja sekä jatkossa myös elokuvateattereita. Rovio valmistelee vuodeksi 2016 animoitua täysmittaista Angry Birds -elokuvaa.
Rovio ei ole vielä julkaissut vuoden 2012 tulostaan. Aiemmin tällä viikolla verkossa levisivät tiedot, joiden mukaan Rovion liikevaihto olisi vuonna 2012 ollut jopa 2,4 miljardia dollaria eli noin 1,8 miljardia euroa. Tiedot olivat kuitenkin vääriä. Rovion todellinen liikevaihto lienee ollut vuonna 2012 noin 150-300 miljoonassa eurossa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »