Erittäin arvostettu mobiilialan analyytikko, aiemmin Nokialla Suomessa työskennellyt ja nykyisin omaa Asymco-palveluaan pyörittävä Horace Dediu arvioi, että kysyntä kultaiselle Apple Watchille tulee olemaan huomattavasti kuviteltua suurempaa.
Syyksi hän nostaa Kiinan markkinat.
Yhdysvalloissa 10 000 – 17 000 dollaria ja Euroopassa ainakin Saksassa 10 000 – 18 000 euroa maksavan 18 karaatin kultaisen Apple Watch Editionin pitäisi olla kuumaa kamaa Kiinassa, jossa Apple jo ennestäänkin toimii statussymbolina – ja kultainen versio vielä aivan eri lailla.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”En olisi yllättynyt, jos ensimmäisinä kuukausina kysyntä kultaversiolle on paljon, paljon korkeampi kun on kuviteltu”, Dediu arvelee. ”Ne tulevat loppumaan varastosta, jatkuvasti.”
Dediu odottaa Apple Watchin 24. huhtikuuta alkavan myynnin jälkeen näkyvän saman ilmiön kuin aiemmin iPhoneissa, mutta vain rahamäärässä jopa suuremmassa mittakaavassa: kiinalaiset jobbarit jonottavat iPhoneja länsimaissa, ja matkustavat ostokset mukanaan Kiinaan, jossa laitteet päätyvät niiden ostajille. Luvassa on ”globaaleja arbitraasimahdollisuuksia”, viittaa Dediu finanssialan termiin, jolla tarkoitetaan eri markkinoilla olevien hintaerojen hyödyntämistä.
”Jos joku kuljettaa salaa yhden tällaisen (kultainen Apple Watch) Kiinaan, he voivat kustantaa sillä lippunsa edestakaisin ja vähän jää vielä yli”, toteaa Dediu. Kiinassa Apple Watchin lähtömallin 74 800 juanin hinta vastaa nyt noin 12 000 dollaria.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Esimerkiksi Yhdysvalloissa iPhoneja on jonotettu vielä kuukausia niiden myyntiintulon jälkeenkin. Dediun mukaan esimerkiksi tammikuussa alun perin syyskuussa myyntiin tullutta iPhone 6 Plussaa jonotettiin vielä pääasiassa kiinalaisten toimesta Bostonissa.
Kappalemääräisesti pääosa Apple Watch -myynnistä tulee olemaan halvempia malleja, joiden hinnat lähtevät euroissa Apple Watch Sportin 399 eurosta sekä Apple Watch -malliston 649 eurosta. Korkean hintansa vuoksi arvolla mitattuna kultamallien osuus myynnistä, ja erityisesti viivan alle jäävästä tuloksesta, voi kuitenkin nousta huomattavankin korkeaksi. Dediu arvioi kultaisen Watchin hinnasta jäävän Applelle katetta yli 90 prosenttia.
Apple Watchin myyntiintulosta Suomessa ei ole vielä mitään tietoa. Ensimmäisillä suurilla markkinoilla Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Aasiassa sen ennakkomyynti alkaa 10. huhtikuuta ja varsinainen myynti sekä toimitukset 24. huhtikuuta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »