Mobiilisovelluksen kautta toimiva kyytipalvelu Uber on nostanut jälleen lisää rahoitusta. Perinteiset taksit ympäri maailman haastavan Uberin kassaan tuli tällä kertaa lisätäytettä yhden miljardin dollarin verran.
Miljardi dollaria on lisäys Uberin viimeisimpään rahoituskierrokseen ja siitä kertoi ensimmäisenä New York Times Yhdysvaltain arvopaperiviraston SECin raporttien perusteela.
Varsinkin viime aikoina Uber on nostanut rahoitusta hengästyttävällä tahdilla: vuonna 2009 perustettu Uber on nostanut historiansa aikana nyt yhteensä 5,9 miljardia dollaria rahoitusta, mutta siitä 4,4 miljardia on tullut vain viimeisen 3-4 kuukauden aikana.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Viimeisimmillä rahoituskierroksilla Uber on arvioitu 40 miljardin dollarin arvoiseksi yritykseksi ennen uuden yritykseen tulleen rahan huomioimista. Ennen nyt raportoitua rahoituskierroksen täydennystä Uber nosti uutta rahaa myös 1,6 miljardia dollaria vaihtovelkakirjalainoina investointipankki Goldman Sachsin asiakkailta. Nämä vaihtovelkakirjat tulevat aikanaan olemaan vaihdettavissa Uberin osakkeiksi alennuksella sen tulevasta pörssiin listautumishinnasta.
Tietoja siitä, kuka nyt Uberiin sijoitti rahoituksen täydennyksessä, ei ole. Aiemmin viimeisimmällä rahoituskierroksella osallistuivat alun perin 1,2 miljardin osalta muun muassa New Enterprise Associates, Lone Pine Capital, Valiant Capital Partners ja Qatar Investment Authority, minkä lisäksi kiinalainen hakukoneyhtiö Baidu laajensi kierrosta 600 miljoonalla dollarilla.
Uber toimii nykyisin myös Suomessa, Helsingissä. Yhteensä Uber toimii jo 54 maassa ja yli 200 kaupungissa ympäri maailman. Palvelu on aiheuttanut myös monenlaista hämminkiä useissa maissa, koska taksiala on monin paikoin varsin tiukasti säänneltyä eikä Uber ole välttämättä noudattanut kaikkia sääntöjä. Esimerkiksi Suomessa UberPop-palvelun kuskeilla ei ole taksilupaa, mikä ei ole Suomen lainsäädännön mukaista. Lisäksi Uberin matkaa ovat sävyttäneet lukuisat kohut, muun muassa raiskaukseen Intiassa ja toimittajan liikkeiden seuraaamiseen liittyen, mutta ne ovat aina painuneet unholaan yhtä nopeasti kuin ovat syntyneetkin.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Asiakkaat ovat suhtautuneet Uberiin yleisesti erittäin positiivisesti, koska se tarjoaa käytännössä joka saralla aiempaa paremman palvelukokemuksen paikannuksen, maksamisen ja kuskin arvioinnin saralla kuin perinteiset taksit aiemmin. Kotikonnuillaan Yhdysvalloissa San Franciscossa, josta Uber toimintansa aloitti, on se kasvanut jo selvästi suuremmaksi kuin koko entinen taksiala.
Uber on viesittänyt, että sen tavoitteena ei olekaan jatkossa korvata vain taksin käyttöä vaan jopa tarve ylipäänsä hankkia oma auto. Tulevaisuudessa tähän voidaan päästä esimerkiksi itseajavien autojen tulon myötä. Lisäksi kyydin kustannuksia nykytakseja alemmas on mahdollista laskea esimerkiksi UberPoolilla, joka yhdistelee älykkäästi matkustajien matkoja saman reitin varrelta.
Hiljattain aiemmin Uberiin sijoittaneen Googlen huhuttiin kaavailevan omaa kilpailevaa kyytipalveluaan, mutta huhupuheet ovat sittemmin hiljenneet.
Viime aikoina Uber on suunnannut rahaa kasvuun erityisesti Aasiassa, jossa se kohtaa kovaa kilpailua paikallisilta toimijoilta. Alibaban ja Tencentin tukemat Didi Dache ja Kuaidi Dache, jotka ovat taistelleet markkinaherruudesta Kiinassa, ilmoittivat aiemmin tällä viikolla yhdistyvänsä. Uber on toistaiseksi verrattain pieni toimija Kiinassa, kuten osassa muutakin Aasiaa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »