Tutkimusyhtiö Strategy Analytics on julkistanut älypuhelimarkkinoita koskevat numeronsa koko vuoden 2012 ja sen viimeisen neljänneksen osalta. Luvuista heijastuu Googlen kehittämän Androidin ja Applen iOS-käyttöjärjestelmää käyttävän iPhonen markkinavoiman yhä jatkuva kasvu.
Koko vuotta 2012 tarkasteltaessa Android ylsi 68,4 prosentin ja Apple 19,4 prosentin osuuteen älypuhelinmarkkinoista, jolloin niiden yhteenlaskettu osuus oli 87,8 prosenttia lopun jakautuessa useille muille pienemmille pelureille.
Androidin ja iOS:n osuus kuitenkin vain kasvoi vuoden edetessä ja vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä niiden yhteenlaskettu osuus ylittikin 90 prosentin rajan, kun Android löytyi 70,1 prosentista älypuhelimia ja iPhoneja oli 22 prosenttia. Muille viimeisellä neljänneksellä tilaa jäi vain 7,9 prosenttia verrattuna koko vuoden 12,2 prosentin osuuteen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
”Maailmanlaajuinen älypuhelinmarkkina on käytännössä muuttunut kahden toimijan duopoliksi kuluttajakysynnän jakautuessa massamarkkinoiden Android-malleihin sekä Applen premium-tarjontaan”, kommentoi Strategy Analystin vanhempi analyytikko Scott Bicheno.
Vuosi 2012 oli Androidin juhlaa. Esimerkiksi neljännen neljänneksen osalta Applen kappalemääräinen myynti kyllä kasvoi 29 prosenttia, mutta sen markkinaosuus putosi 24 prosentista 22 prosenttiin. Android-myynti sen sijaan nousi viimeisellä neljänneksellä vuodentakaisesta 80,6 miljoonasta nyt 152,1 miljoonaan puhelimeen ja markkinaosuus 51 prosentista yli 70 prosenttiin.
Koko vuonna 2012 älypuhelinten toimitukset kasvoivat 490,5 miljoonasta puhelimesta 700,1 miljoonaan. Androideja näistä oli lähes puoli miljardia kappaletta (479 miljoonaa), kun Apple ylsi 135,8 miljoonaan iPhoneen.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Tämän vuoden aikana älypuhelinmarkkinoille on saapumassa reilusti uusiakin haastajia jo tuttujen Microsoftin Windows Phonen sekä RIMin uuden BlackBerry 10:n lisäksi. Muun muassa Jollan Sailfish, Mozillan Firefox OS, Ubuntu sekä Samsungin tukema Tizen kaikki janoavat pientä osuutta markkinoista. Potentiaalisia älypuhelinmarkkinoille tulevia uusia toimijoita ovat myös Amazon sekä Facebook. Koko Androidin ja iOS:n haastajajoukko kohtaa kuitenkin äärimmäisen vahvan vastustuksen ja pudotuspeli jatkossa lienee raakaa.
Microsoftin Windows Phonen kasvu merkittävään, edes yli 10 prosentin markkinaosuuteen vaikuttaa myös todella vaikealta. Nokian viimeisen puolentoista vuoden Lumia-panostuksetkaan eivät käytännössä ole suuressa kuvassa näkyneet missään eikä kovin hyvää voi luvata jatkoonkaan positiivisten ajureiden puuttuessa Lumioiden takaa. Nokia saattaakin joutua arvioimaan strategiaansa vielä uudelleen tämän vuoden aikana ja pyrkiä irtautumaan Microsoftin käsipuolesta.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »