Vuosi on vaihtunut lukemaan 2015, mikä tarkoittaa, että Applen (äly-)kello Apple Watch saapuu myyntiin tänä vuonna. Apple-aiheiset uutissivustot ovat eilen ja tänään spekuloineet, missä vaiheessa Apple Watchia kannattaa myyntiin odotella, ja näyttää siltä, ettei ainakaan Suomessa tarvitse ihan vielä suunnata paikallisen Apple-jälleenmyyjän oven ulkopuolelle jonottamaan.
Kun useimmissa maissa, kuten Suomessa, Applen sivuilla todetaan Apple Watchin tulevan saataville tämän vuoden aikana, Applen Yhdysvaltain sivuilla todetaan, että Apple Watch olisi ”Coming Early 2015” eli saapumassa tämän vuoden ensimmäisten kuukausien aikana. 9to5Mac huomasi eilen, että teksti oli muutamilla Euroopan sivustoilla, muun muassa Ranskassa ja Espanjassa, muutettu vastaamaan Yhdysvaltain sivuja. Tämä antoi viitteitä siitä, että kyseiset Euroopan maat yhdessä Yhdysvaltojen kanssa olisivat kuuluneet niin sanottuihin ensimmäisen aallon maihin Apple Watchin myyntiintulon osalta. Teksti on sittemmin kuitenkin vaihdettu eurooppalaisilla sivustoilla takaisin aiempaan, ja tällä hetkellä näyttäisi, että vain Yhdysvallat olisivat saamassa kellon alkuvuodesta.
Sanamuoto verkkosivuilla voi tietysti olla pelkkää sanahelinää, mutta taustalla saattaa olla myös esimerkiksi tuotantovaikeuksia, joiden vuoksi Apple Watchin saatavuus olisi alkuun hyvin rajallista ja julkaisu saattaakin joissain maissa venähtää jopa pitkälle vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Mielenkiintoista on sekin, että joissain maissa, kuten Irlannissa, ei Apple Watchia mainita Applen omilla sivuilla lainkaan.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Ei siis kannata pettyä, mikäli Apple Watchia ei pääse vielä ystävänpäivälahjaksi ostamaan, sillä laitteen ilmestymisestä ei ole vielä mitään tarkempaa tietoa. Lisäksi, jos laite tulee aluksi kovin rajallisesti saataville, ei Suomi todennäköisesti kuulu ensimmäiseen aaltoon, sillä markkinat maassamme ovat varsin pienet.
Aikataulujen lisäksi on maailmalla spekuloitu myös Apple Watchin menestysmahdollisuuksia. 9to5Macin Jeremy Horwitz pohti asiaa usealta kantilta, arvellen, että Apple onnistuu alkurysäyksessä helposti myymään pari miljoonaa laitetta yksinkertaisesti jo laajan käyttäjäkuntansa ansiosta. Todellinen menestys kuitenkin selviää myöhemmin ja vasta toinen tai kolmas sukupolvi laitteesta saattaa olla se varsinainen läpilyönti. Applen on huhuttu tilanneen Apple Watchia ensimmäisenä vuotena myytäväksi peräti 24 miljoonaa kappaletta, mutta Horwitz arvelee realistisemman myyntimäärän asettuvan jonnekin ensimmäisen iPhonen 6,1 miljoonan kappaleen ja ensimmäisen iPadin 14,8 miljoonan kappaleen välimaastoon. Vertailun vuoksi Horwitz mainitsee Apple TV:n, joka valmistajalle on ollut lähinnä ”harrastus”, sekä iPodit, joita monet pitävät jo kuolleina kapistuksina, mutta molemmat myivät silti viime vuonna yli 10 miljoonaa kappaletta, mikä on luku, josta monet elektroniikkavalmistajat voivat vain haaveilla tuotteidensa kanssa.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »