Kiinalainen, ensisijaisesti Android-pohjaisia älypuhelimia mutta nykyisin myös muuta kulutuselektroniikkaa kehittävä ja myyvä Xiaomi on kertonut nyt virallisesti viimeisimmästä rahoituskierroksestaan.
Hurjalla vauhdilla kasvanut, vasta vuoden 2010 huhtikuussa perustettu Xiaomi nosti nyt rahoitusta 1,1 miljardia dollaria eli reilut 900 miljoonaa euroa. Rahoituskierroksella Xiaomi arviotiin 45 miljardin dollarin (noin 37 miljardia euroa) arvoiseksi yritykseksi ennen uuden rahoituksen huomiomista. Vuonna 2012 rahoituskierroksella Xiaomi arvioitiin neljän ja viime vuonna 10 miljardin dollarin arvoiseksi.
Xiaomin vuosiliikevaihto yltänee jo noin 10 miljardiin dollariin. Yhtiön voitollisuudesta on ollut liikkeellä viime aikoina useita eri tietoja johtuen monimutkaisesta yritysrakenteesta, mutta Wall Street Journalin raporttia 566 miljoonan dollarin tuloksesta viime vuonna on pidetty kattavimpana tietona.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomin neljässä vuodessa tapahtuneen huikean nousun taustalla on ollut useita tekijöitä, muun muassa keskittyminen Kiinan nopeasti kasvaville markkinoille, tyylikkään muotoilun ja laitteiden hintoihin nähden hyvien ominaisuuksien yhdistäminen, välikäsien katteiden poistaminen myymällä puhelimet itse omassa verkkokaupassa mahdollistaen edullisen hinnoittelun sekä taidokas markkinointi Kiinan omissa some-palveluissa – muun muassa myymällä puhelimia erissä, jopa satoja tuhansiakin minuuteissa ja nousu näin otsikoihin. Toki Xiaomin nousu ajoittuu myös ajanjaksoon, jolloin Kiinassa valtio on edesauttanut paikallisten toimijoiden menestystä ulkopuolisten sijaan.
Xiaomin perustajan Lei Junin Weibo-palvelun postauksen mukaan jo aiemmin huhuttu rahoituskierros sulkeutui viime viikolla. Sijoituksia Xiaomiin teki nyt aiemmista sijoittajista muun muassa venäläisen Yuri Milnerin DST Global, joka on laittanut Xiaomiin jo yli 500 miljoonaa dollaria. Pääosin tuoreimman kierroksen sijoittajat – All Stars, DST, Singaporen GIC, Hopu ja Yunfeng – olivat Xiaomille uusia, mutta myös esimerkiksi Alibaban perustajan Jack Ma’n rahoittama sijoitusyhtiö osallistui.
Xiaomi keskittyy toistaiseksi yhä ensisijaisesti Kiinan markkinoille, mutta on lähtenyt jo laajentumaan myös muihin maihin, aluksi lähellä Aasiassa. Intiasta on tullut Xiaomin toiseksi suurin markkina. Yhtiön lähtöä uusille markkinoille hidastaa sen heikko patenttiasema. Koska yhtiön historia on lyhyt, ei sillä ole paljoakaan omia patentteja.
MAINOS (ARTIKKELI JATKUU ALLA)
Xiaomi on laajentunut älypuhelimista, tabletteihin, televisioihin, erilaisiin lisälaitteisiin sekä nyt jo myös muun muassa ilmanpuhdistimiinkin.
Xiaomin 45 miljardin dollarin arvostus ylittää myös tänä vuonna hyvin aggressiivisesti kolme miljardia dollaria uutta rahoitusta nostaneen Uber-kyytipalvelun reilun 41 miljardin dollarin arvon.
Mainos: Noin 1 600 000 tuotteen hintavertailu ja hintaseuranta - katso Hinta.fistä mistä saat halvimmalla
Salasana hukassa?
Etkö ole vielä rekisteröitynyt? Rekisteröidy tästä »